ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΝΕΑΣ ΑΓΧΙΑΛΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2025-26

Γυμνάσιο Νέας Αγχιάλου Σχολικό Έτος 2025-26

Περιβαλλοντικός Έλεγχος για το Νερό, τις Θάλασσες και τις Ακτές

Στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος «Βουτιά σε καθαρό Γαλάζιο» των μαθητών –τριων της  Γ’ Τάξης του Γυμνασίου Νέας Αγχιάλου, κατά τη σχολική χρονιά 2025-2026 οι μαθητές-τριες  θα πραγματοποιήσουν λεπτομερή περιβαλλοντικό έλεγχο των υδάτινων πόρων, των θαλασσών και των ακτών της περιοχής τους. Ο έλεγχος αυτός περιλαμβάνει:

Δειγματοληψία νερού: Οι μαθητές θα συλλέξουν δείγματα από διαφορετικά σημεία των ακτών και των πηγών για να μετρήσουν παράγοντες όπως η θερμοκρασία, η αλατότητα, το pH, η θολερότητα και η παρουσία ρύπων.
Αξιολόγηση ποιότητας νερού: Τα δείγματα θα αναλυθούν για την παρουσία μικροβίων, χημικών ουσιών και οργανικών ρύπων, ώστε να διαπιστωθεί η κατάσταση καθαρότητας των υδάτων.
Έλεγχος της βιοποικιλότητας: Θα παρατηρηθούν οι ζώντες οργανισμοί στις θάλασσες και τις ακτές (ψάρια, φυτά, μικροοργανισμοί) για να εκτιμηθεί η υγεία του οικοσυστήματος.
Αξιολόγηση ακτών και παράκτιων περιοχών: Οι μαθητές θα καταγράψουν την παρουσία σκουπιδιών, την κατάσταση των αμμουδιών και βραχωδών περιοχών, καθώς και σημάδια διάβρωσης ή ανθρώπινης παρέμβασης.
Μελέτη και προώθηση της εξοικονόμησης νερού: Οι μαθητές θα μάθουν τρόπους μείωσης της σπατάλης νερού σε καθημερινές δραστηριότητες, όπως η σωστή χρήση νερού στο σπίτι και στο σχολείο, η επαναχρησιμοποίηση νερού και η ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινότητας για τη βιώσιμη διαχείριση του νερού.
Εκπαιδευτικές δραστηριότητες και ευαισθητοποίηση: Μέσα από εργαστήρια, παιχνίδια και συζητήσεις με υπεύθυνους του προγράμματος, οι μαθητές θα αναλύσουν τα αποτελέσματα, θα συζητήσουν τις πηγές ρύπανσης και θα προτείνουν τρόπους προστασίας και ορθολογικής διαχείρισης των υδάτινων πόρων και των ακτών.

Ο περιβαλλοντικός έλεγχος στοχεύει στην κατανόηση της σημασίας του νερού ως φυσικού πόρου, στην ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης, στην ευαισθητοποίηση για την προστασία των θαλασσών και των ακτών και στην προώθηση πρακτικών εξοικονόμησης νερού για τη βιώσιμη διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος.

Πίνακας /βήματα δράσης, για τον περιβαλλοντικό έλεγχο και την εξοικονόμηση νερού:

Στάδιο

Δράση μαθητών

Στόχος / Τι μετράμε / Μαθαίνουμε

1. Δειγματοληψία νερού

Συλλογή δειγμάτων από πηγές, θάλασσα και ακτές

Μέτρηση θερμοκρασίας, αλατότητας, pH, θολερότητας, ρύπων

2. Ανάλυση ποιότητας νερού

Εργαστηριακή ή επιτόπια ανάλυση των δειγμάτων

Εντοπισμός μικροβίων, χημικών ουσιών και οργανικών ρύπων

3. Έλεγχος βιοποικιλότητας

Παρατήρηση ψαριών, φυτών, μικροοργανισμών

Εκτίμηση υγείας θαλάσσιων και παράκτιων οικοσυστημάτων

4. Αξιολόγηση ακτών

Καταγραφή σκουπιδιών, διάβρωσης, ανθρώπινων παρεμβάσεων

Αξιολόγηση της κατάστασης των ακτών και της ανθρώπινης επίδρασης

5. Εξοικονόμηση νερού

Καταγραφή πρακτικών ορθής χρήσης νερού, επαναχρησιμοποίηση

Ευαισθητοποίηση για μείωση σπατάλης νερού και βιώσιμη διαχείριση

6. Εκπαιδευτικές δραστηριότητες

Εργαστήρια, παιχνίδια, συζητήσεις με υπεύθυνους

Ανάλυση αποτελεσμάτων, πρόταση μέτρων προστασίας και διαχείρισης

7. Τελική αξιολόγηση

Συγκέντρωση δεδομένων και παρουσίαση

Κατανόηση σημασίας νερού, προστασίας θαλασσών και ακτών, και ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΡΟΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

Το πρόγραμμα ξεκινά με την ενημέρωση των μαθητών σχετικά με τη σημασία του νερού, των θαλασσών και των ακτών, καθώς και με την ανάγκη προστασίας και εξοικονόμησής τους. Ακολουθεί η δειγματοληψία νερού από τη θάλασσα, τις πηγές και τις παράκτιες περιοχές, καθώς και η πραγματοποίηση μετρήσεων και αναλύσεων όπως το pH, η θερμοκρασία, η αλατότητα, η θολερότητα και η παρουσία ρύπων. Στη συνέχεια πραγματοποιείται έλεγχος της βιοποικιλότητας, μέσω παρατήρησης φυτών, ζώων και μικροοργανισμών, προκειμένου να εκτιμηθεί η υγεία των οικοσυστημάτων. Παράλληλα, οι μαθητές αξιολογούν την κατάσταση των ακτών καταγράφοντας σκουπίδια, ανθρώπινες παρεμβάσεις και φαινόμενα διάβρωσης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη μελέτη της εξοικονόμησης νερού, με καταγραφή φαινομένων σπατάλης στο σχολείο και στο σπίτι, διατύπωση προτάσεων για ορθολογική χρήση και διερεύνηση τρόπων επαναχρησιμοποίησης του νερού. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με συζήτηση και εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με τα αίτια της ρύπανσης και τους τρόπους προστασίας, παρουσίαση των αποτελεσμάτων μέσα από αφίσες, εργασίες και παρουσιάσεις και, τέλος, με την καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης και την ενεργό συμμετοχή των μαθητών.

Συγγραφέας: 
Triantafyllopoulou P