Ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο για τις γνώσεις και τις απόψεις της σχολικής κοινότητας για την εξοικονόμηση ενέργειας.

 

Σχολιασμός αποτελεσμάτων ερωτηματολογίου.

Πενηνταένα μαθητές και μαθήτριες από τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου συμπλήρωσαν ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο σχετικό με τις γνώσεις και τις απόψεις τους σε θέματα εξοικονόμηση ενέργειας και του αντίκτυπου της στο περιβάλλον. 

Περίπου ένα μήνα νωρίτερα, είχε αφιερωθεί μια διδακτική ώρα στα παιδιά της Β’ τάξης στη γνωριμία τους με τους λαμπτήρες, τους τύπους τους και την κατανάλωσή τους σε σχέση με την ισχύ τους. Η ομάδα μας ήθελε να εξετάσει κατά πόσο αυτή η παρουσίαση βελτίωσε τις γνώσεις και ευαισθητοποίησε τα παιδιά της συγκεκριμένης τάξης σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά. Παρακάτω εμφανίζονται μερικές ερωτήσεις των οποίων οι απαντήσεις παρουσιάζουν ενδιαφέρον.

Η γενική εικόνα παρουσιάζεται θετική ως προς το ενδιαφέρον των παιδιών.

Ωστόσο σε ερώτηση για τις ενεργειακές κλάσεις των συσκευών που χρησιμοποιούν στο σπίτι τους τα περισσότερα παιδιά δεν γνώριζαν λεπτομέρειες για αυτές, ανεξαρτήτως τάξης.

Βέβαια, η πλειοψηφία των παιδιών εφαρμόζουν πρακτικές εξοικονόμησης ενέργεας, όπως να σβήνουν τις συσκευές όταν δεν τις χρησιμοποιούν, να κλείνουν τα παράθυρα ή να χρησιμοποιούν LED λαμπτήρες.

Σε ερώτηση για την ισχύ σε Watt μιας τυπικής λάμπας LED τα παιδιά της Β’ Γυμνασίου απάντησαν σωστά σε ποσοστό κοντά στο 100%, οπότε φάνηκε πως η παρουσίαση στην τάξη βοήθησε τους μαθητές/μαθήτριες.

Ωστόσο, σε επόμενη ερώτηση για την ισχύ που έχει ένα τυπικό πιστολάκι μαλλιών, καμία τάξη δεν φάνηκε να αναγνωρίζει την υψηλή του κατανάλωση. Τα μισά περίπου παιδιά (24 από 51) απάντησαν 200 Watt, εκ των οποίων 8 ήταν παιδιά της Β’ τάξης. Έτσι, ενώ τα παιδιά της Β’ τάξης είχαν παρακολουθήσει την παρουσίαση για την ενέργεια και τους λαμπτήρες, δεν αντιστοίχησαν επιτυχώς την κατανάλωση μιας εμφανώς πιο ενεργοβόρας συσκευής.

Σχεδόν όλα τα παιδιά γνωρίζουν τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. 

30 παιδιά, μάλιστα, απάντησαν πως στο σπίτι τους διαθέτουν ή σκοπεύουν να τοποθετήσουν κάποιο φωτοβολταϊκό σύστημα.

Τέλος, σε ανοικτού τύπου ερώτηση για προτάσεις ώστε το σχολείο μας να γίνει πιο φιλικό προς το περιβάλλον, ανάμεσα στις απαντήσεις ξεχωρίζουν οι:

*να υπάρχει σχετικό περιβαλλοντικό μάθημα ανά κάποιες εβδομάδες

*οργάνωση δενδροφυτεύσεων εντός σχολείου αλλά και σε γειτονικές περιοχές

*τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πάνελ ή ανεμογεννήτριας

*κλείσιμο των διαδραστικών πινάκων και βιντεοπροβολέων όταν δεν χρησιμοποιούνται.

Η ομάδα μας διαπίστωσε ότι ναι μεν υπάρχει γενικό ενδιαφέρον και ικανοποιητικές γνώσεις από όλα τα παιδιά, αλλά η Β’ τάξη, παρά την μικρή εκπαιδευτική παρέμβαση για περαιτέρω ενημέρωση, δεν κατάφερε να ξεχωρίσει με τις απαντήσεις της. Έτσι, θεωρούμε σημαντικό να εμπλουτίσουμε τις δράσεις με με πιο βιωματικές δραστηριότητες, ώστε τα παιδιά να κατακτήσουν σε μεγαλύτερο βαθμό τους στόχους μας και να γενικεύσουν τις γνώσεις τους.

Γ. Χατζηνικολάκης, καθηγητής πληροφορικής.

Συγγραφέας: 
MKAS