«Αποτίμηση των δράσεων των ομάδων της Περιβαλλοντικής Επιτροπής για το σχολικό έτος 2024-25»

Οι υπογραφές των μελών της Επιτροπής

Σήμερα Πέμπτη 8 Μαΐου 2025 και ώρα 11.00 π.μ., στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του 8ου Δημ. Σχολείου Αμπελοκήπων Μενεμένης, συνεδρίασε η Περιβαλλοντική Επιτροπή του σχολείου με θέμα:

 «Αποτίμηση των δράσεων των ομάδων της Περιβαλλοντικής Επιτροπής»

1.Η Ομάδα Ανακύκλωσης και Μείωσης Απορριμμάτων ολοκλήρωσε τις παρακάτω δράσεις και πρωτοβουλίες, όπως:

Α) Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες: Ενημέρωση μαθητών και δασκάλων για τη σημασία της ανακύκλωσης και της μείωσης απορριμμάτων μέσω παρουσιάσεων, εργαστηρίων ή διαδραστικών παιχνιδιών.

Β) Πρακτικές Ενέργειες: Δημιούργησε σημεία συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών, όπως χαρτί, πλαστικό και μέταλλο, και συνεργασία με τοπικούς φορείς για την αποκομιδή τους.

Γ) Εκστρατείες Ευαισθητοποίησης: Οργάνωσε εκδηλώσεις, όπως ημέρες καθαρισμού, ή διαγωνισμών για την προώθηση της ανακύκλωσης και της επαναχρησιμοποίησης υλικών.

Δ) Αξιολόγηση και Βελτίωση: Κατέγραψε τα αποτελέσματα των δράσεων, όπως η ποσότητα των ανακυκλώσιμων υλικών που συλλέχθηκαν, και έκανε προτάσεις για βελτίωση.

2. Ομάδα Φύτευσης και Φροντίδας Σχολικού Κήπου

-Αξιολόγηση Επιτυχίας

Στόχοι: Οι στόχοι που τέθηκαν στην αρχή  επιτεύχθηκαν σχεδόν όλοι.

Αποτελέσματα: Φυτεύτηκαν πάρα πολλά φυτά και βελτιώθηκε το περιβάλλον του σχολείου,

Συμμετοχή: Υπήρξε ενεργή συμμετοχή από όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου.

 -Εκπαιδευτικός Αντίκτυπος

Γνώσεις και Δεξιότητες: Οι συμμετέχοντες έμαθαν αρκετά πράγματα σχετικά με τη φύτευση, τη φροντίδα των φυτών και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμπεριφορές: Υπήρξε αλλαγή στη στάση των μαθητών απέναντι στο περιβάλλον.

 -Διοργανωτική Εμπειρία

Οργάνωση: Η δράση ήταν καλά οργανωμένη και δεν υπήρξαν προβλήματα (π.χ. έλλειψη εργαλείων ή υλικών).

Χρόνος και Πόροι: Υπήρξε σωστή κατανομή πόρων και χρόνου.

 -Προτάσεις Βελτίωσης

Τέθηκαν ερωτήματα:

Τι θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά στην επόμενη δράση;

Υπάρχουν ιδέες για νέες πρωτοβουλίες στο μέλλον;

 -Περιβαλλοντικός Αντίκτυπος

Οικολογική Αλλαγή: Παρατηρήθηκαν βελτιώσεις στο μικροκλίμα του σχολείου (π.χ. μείωση θερμοκρασίας, αύξηση της σκιάς και βελτίωση της ποιότητας του αέρα).

Βιοποικιλότητα: Υπήρξε αύξηση της παρουσίας πτηνών, εντόμων ή άλλων ζωντανών οργανισμών.

Βιωσιμότητα: Μελετήθηκε η επαναχρησιμοποίηση των υλικών και η μείωση αποβλήτων κατά τη διάρκεια των δράσεων.

 -Κοινωνική Διάσταση

Δημόσια Εικόνα: Πώς αντιλήφθηκαν το έργο της ομάδας; Υπήρξαν θετικά σχόλια και στήριξη από γονείς, εκπαιδευτικούς και από την κοινότητα.

Συνεργασίες: Υπήρξε συνεργασία με εξωτερικούς φορείς, όπως τοπικούς γεωπόνους, περιβαλλοντικές οργανώσεις και τον Δήμο Αμπελοκήπων.

 -Μελλοντική Δραστηριότητα

Σχέδια Συνέχειας: Έχει σχεδιαστεί πρόγραμμα για τη διατήρηση του κήπου, όπως π.χ. τακτικός έλεγχος, πότισμα και φροντίδα.

Νέες Ιδέες: Σκεφτήκαμε επέκταση του κήπου και εισαγωγή νέων ειδών φυτών.

 -Ψυχοκοινωνικές Επιδράσεις

Ομαδική Συνεργασία: Ενισχύθηκαν οι δεσμοί μεταξύ των μαθητών μέσω αυτής της δράσης σε πολύ μεγάλο βαθμό.

Ευαισθητοποίηση: Η δράση αυτή επηρέασε θετικά τη σχέση των μαθητών με τη φύση και το περιβάλλον.

3.Ομάδα Φύτευσης και Φροντίδας δέντρων στη σχολική αυλή

-  Εκτίμηση Επίτευξης Στόχων:

Φυτεύτηκαν όλα τα δέντρα σε σχέση με τον αρχικό στόχο.

Οι χώροι που επιλέχθηκαν αξιολογήθηκαν σύμφωνα με την καταλληλότητά τους.

-  Εμπλοκή και Συμμετοχή:

Όλα τα μέλη της ομάδας συμμετείχαν ενεργά.

Υπήρξε ενδιαφέρον από μαθητές, γονείς και την τοπική κοινότητα.

-  Περιβαλλοντικός Αντίκτυπος:

Υπάρχει αναμενόμενο όφελος για το τοπικό οικοσύστημα.

Έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα για την παρακολούθηση της ανάπτυξης των δέντρων.

-  Διαχείριση Πόρων:

Αξιοποιήθηκαν αποτελεσματικά οι πόροι (χρηματικοί, ανθρώπινοι και φυσικοί).

Υπήρξαν χορηγίες ή συνεργασίες με τοπικές επιχειρήσεις ή οργανώσεις και με τη ΔΙΠΕ Δυτικής Θεσσαλονίκης.

-  Εκπαίδευση και Ευαισθητοποίηση:

Πραγματοποιήθηκαν δράσεις εκπαίδευσης για την περιβαλλοντική συνείδηση.

Υπήρξε ενημερωτικό υλικό και εκδηλώσεις για την ευαισθητοποίηση της κοινότητας.

-  Προκλήσεις και Μαθήματα:

Η βασική πρόκληση που αντιμετωπίστηκε ήταν η σημασία των δέντρων στη ζωή μας.

Στο μέλλον μπορεί να γίνει δεντροφύτεση και σε άλλους χώρους κοντά στο σχολείο για ακόμα μεγαλύτερη επιτυχία.

4. Ομάδα Εξοικονόμησης Ενέργειας και Βιώσιμων Πρακτικών

Η αποτίμηση των δράσεων της Ομάδας Εξοικονόμησης Ενέργειας και Βιώσιμων Πρακτικών της περιβαλλοντικής επιτροπής έγινε μέσα από την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων, των στόχων και της συμμετοχής. Ακολουθούν μερικά σημεία της αξιολόγησης:

-Επίτευξη Στόχων:

Οι στόχοι που είχε θέσει η ομάδα  σε μεγάλο  βαθμό επιτεύχθηκαν. Για παράδειγμα, μειώθηκε η κατανάλωση ενέργειας  και αυξήθηκε η ανακύκλωση.

-Αποτελεσματικότητα Δράσεων:

Το αποτέλεσμα συγκεκριμένων δράσεων ήταν, όπως εκπαιδευτικά εργαστήρια ή εκστρατείες ευαισθητοποίησης, ενέπνευσαν αλλαγές στη συμπεριφορά των μαθητών και εκπαιδευτικών. Υπήρξε ενθουσιασμός και ενδιαφέρον για τις δράσεις αυτές.

-Ανατροφοδότηση:

Υπήρξαν θετικά σχόλια ή παρατηρήσεις από τα μέλη της κοινότητας σχετικά με τις δράσεις. Έγιναν  προτάσεις  για βελτιώσεις.

-Μακροπρόθεσμος Αντίκτυπος:

 Οι δράσεις αυτές έχουν αφήσει μόνιμο θετικό αποτύπωμα στη σχολική κοινότητα.

Υπάρχουν σχέδια για αλλαγές στις διαδικασίες ή τους κανονισμούς των δράσεων που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα.

-Εκπαίδευση για Βιώσιμες Συνήθειες:

Πραγματοποιήθηκαν εκπαιδευτικά εργαστήρια για τρόπους μείωσης του οικολογικού αποτυπώματος.

Δημιουργήθηκαν οδηγίες για μαθητές και οικογένειες σχετικά με βιώσιμες πρακτικές στο σπίτι.

-Ψηφιοποίηση Διαδικασιών:

Μειώθηκε η χρήση του χαρτιού με τη μετάβαση σε ψηφιακές μορφές για ανακοινώσεις και εργασίες.

Προωθήθηκε η ηλεκτρονική επικοινωνία.

-Ενσωμάτωση της Βιωσιμότητας στο Αναλυτικό Πρόγραμμα:

Έγινε εισαγωγή μαθημάτων ή projects που αφορούν τη βιωσιμότητα και την προστασία του περιβάλλοντος.

-Αύξηση Πράσινων Χώρων:

Φυτευτήκαν περισσότερα δέντρα και δημιουργήθηκε ένας σχολικός κήπος.

Ενισχύθηκαν οι υπάρχουσες πράσινες περιοχές για χρήση από την κοινότητα.

-Συμμετοχή σε Διαγωνισμούς:

Συμμετοχή σε εθνικούς ή διεθνείς διαγωνισμούς για βιωσιμότητα και καινοτομία.

5. Ομάδα Διαχείρισης Υδάτων και Εξοικονόμησης Νερού

Η αποτίμηση των δράσεων της Ομάδας Διαχείρισης Υδάτων και Εξοικονόμησης Νερού να βασίστηκε σε συγκεκριμένους δείκτες, αποτελέσματα και επίπεδα συμμετοχής. Ακολουθούν τα παρακάτω αποτελέσματα:

-Μείωση Κατανάλωσης Νερού:

Υπήρξε μετρήσιμη μείωση στη χρήση νερού στο σχολείο.

Εφαρμόστηκαν επιτυχώς μέτρα, όπως η χρήση εξοικονομητικών βρυσών ή η εγκατάσταση συστημάτων συλλογής βρόχινου νερού.

-Ενημέρωση και Ευαισθητοποίηση:

Όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν σε εκπαιδευτικές δράσεις σχετικά με την εξοικονόμηση νερού.

Πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες, όπως παρουσιάσεις, παιχνίδια ή αφίσες, για την προώθηση συνειδητών επιλογών.

-Αποτελέσματα Συγκεκριμένων Πρωτοβουλιών:

 Οι επιπτώσεις δράσεων, ήταν η επαναχρησιμοποίηση νερού για άρδευση ή η μείωση της κατανάλωσης εμφιαλωμένου νερού;

Τα σχόλια που έδωσαν οι μαθητές και το προσωπικό για αυτές τις πρωτοβουλίες ήταν πολύ θετικά.

-Συμμετοχή και Συνεργασία:

Ενεπλάκησαν όλες οι τάξεις και υπήρξαν τμήματα με μεγαλύτερη δράση.

Υπήρχε υποστήριξη από τη διοίκηση ή εξωτερικές συνεργασίες, όπως με φορείς περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.

-Αλλαγή Συνηθειών:

Παρατηρήθηκαν αλλαγές στις καθημερινές συνήθειες των μαθητών, όπως μικρότερη διάρκεια στο πλύσιμο των χεριών ή χρήση επαναχρησιμοποιούμενων μπουκαλιών.

Υπάρχουν ενδείξεις πως οι δράσεις επηρέασαν και τις οικογένειες των μαθητών.

-Μακροπρόθεσμος Αντίκτυπος:

Δημιουργήθηκαν οδηγίες ή κανονισμοί για τη βιώσιμη διαχείριση του νερού στο σχολείο.

Υπάρχουν οι δυνατότητες για τη συνέχιση ή τη διεύρυνση των δράσεων στο μέλλον.

6. Ομάδα Κλιματικής Αλλαγής και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Η αποτίμηση των δράσεων της Ομάδας Κλιματικής Αλλαγής και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της περιβαλλοντικής επιτροπής, εξέτασε τους παρακάτω τομείς:

-Εκπαιδευτικές Δράσεις και Συμμετοχή:

Πραγματοποιήθηκαν εκπαιδευτικά προγράμματα ή δραστηριότητες ενημέρωσης για την κλιματική αλλαγή.

Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν στις δράσεις και εξέφρασαν θετικές  εντυπώσεις.

-Αποτελέσματα και Αντίκτυπος:

Παρατηρήθηκαν αλλαγές στη συμπεριφορά και στη γνώση των συμμετεχόντων.

Υπήρξαν αξιολογήσεις και ανατροφοδοτήσεις σχετικά με την αποτελεσματικότητα των δράσεων.

-Συνεργασίες και Πόροι:

Υπήρχαν συνεργασίες με τοπικούς φορείς, περιβαλλοντικές οργανώσεις και άλλες ομάδες.

Έγινε σωστή διαχείριση των διαθέσιμων πόρων με χαμηλό συνολικό κόστος.

-Ευαισθητοποίηση Κοινότητας:

Έγιναν εκδηλώσεις και καμπάνιες για την ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας και της τοπικής κοινωνίας και υπήρξε μεγάλη ανταπόκριση του κοινού.

-Μελλοντικοί Στόχοι και Προκλήσεις:

 Αντιμετωπίστηκαν οι δυσκολίες και τέθηκαν στόχοι για το μέλλον καθώς και τρόποι για την επίτευξή τους.

7.Ομάδα Διατροφής και Βιολογικής Γεωργίας

Η αποτίμηση των δράσεων της Ομάδας Διατροφής και Βιολογικής Γεωργίας της περιβαλλοντικής επιτροπής του σχολείου να περιλαμβάνει τα εξής:

-Καταγραφή Δράσεων:

Πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες (π.χ. εργαστήρια κηπουρικής, ενημερωτικές παρουσιάσεις για τη βιολογική γεωργία).

Έγιναν εκδηλώσεις και συνεργασίες με τοπικούς παραγωγούς και οργανώσεις.

-Συμμετοχή:

Συμμετείχαν όλοι οι μαθητές και μαθήτριες του σχολείου, οι εκπαιδευτικοί καθώς και μεγάλος αριθμός γονέων.

Το επίπεδο του ενδιαφέροντος και της ανάδρασης από τη σχολική κοινότητα ήταν υψηλό.

-Αποτελέσματα:

Επιτεύχθηκαν αντικειμενικά οφέλη, όπως βελτίωση της γνώσης των μαθητών για τη βιολογική γεωργία.

Παρατηρήθηκαν μετρήσιμα στοιχεία, όπως λιγότερη σπατάλη τροφίμων ή αύξηση της κατανάλωσης υγιεινών σνακ.

-Προκλήσεις:

Υπήρξαν δυσκολίες που προέκυψαν (οργανωτικές, οικονομικές ή συμμετοχής) και αντιμετωπίστηκαν σε μεγάλο βαθμό.

Κατατέθηκαν προτάσεις για το τι θα μπορούσε να βελτιωθεί στο μέλλον.

-Προτάσεις:

Ιδέες για τη συνέχιση ή επέκταση των δράσεων.

Ενδεχόμενη εισαγωγή νέων δράσεων, όπως η επέκταση του σχολικού λαχανόκηπου ή διοργάνωση περισσότερων βιωματικών δραστηριοτήτων.

8. Ομάδα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας

Η αποτίμηση των δράσεων της Ομάδας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας της περιβαλλοντικής επιτροπής του σχολείου έγινε με σκοπό να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα και ο αντίκτυπος των πρωτοβουλιών της. Εδώ είναι μερικά βασικά στοιχεία της αποτίμησης:

-Στόχοι και Υλοποίηση

Επιτεύχθηκαν σε πολύ μεγάλο ποσοστό οι στόχοι που είχε θέσει η ομάδα.

Πραγματοποιήθηκαν διάφορες δράσεις όπως εκπαιδευτικά προγράμματα, ενημερώσεις, πρακτικές εφαρμογές κ.λπ.

-Συμμετοχή και Ευαισθητοποίηση

Όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί καθώς και πολλοί γονείς συμμετείχαν στις δράσεις.

Υπήρξε αύξηση του ενδιαφέροντος για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μέσα στο σχολείο.

-Περιβαλλοντικός και Εκπαιδευτικός Αντίκτυπος

Η ομάδα κατάφερε να μειώσει την ενεργειακή κατανάλωση του σχολείου και να ενσωματώσει πρακτικές βιωσιμότητας.

 Οι δράσεις στην εκπαίδευση των μαθητών σχετικά με τη σημασία των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ήταν αποτελεσματικές.

-Μελλοντικές Βελτιώσεις

Η ομάδα αντιμετώπισε προκλήσεις σχετικά με την απεξάρτηση της παραγωγής ενέργειας από τα ορυκτά καύσιμα.

Η ομάδα θα μπορούσε να βελτιωθεί και να επεκταθεί στις επόμενες δράσεις  παρουσιάζοντας νέες ιδέες για περαιτέρω προγράμματα και πρωτοβουλίες.

9. Ομάδα Περιβαλλοντικής Ενημέρωσης Δημοσίων Σχέσεων και Σχολικής Βιβλιοθήκης.

Η αποτίμηση των δράσεων της Ομάδας Ενημέρωσης Δημοσίων Σχέσεων και Σχολικής Βιβλιοθήκης της Περιβαλλοντικής Επιτροπής του σχολείου είναι σημαντική για την αξιολόγηση του έργου της και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητάς της. Επομένως:

-Έγινε η ανάλυση των στόχων και βγήκε το συμπέρασμα ότι επιτεύχθηκαν οι περισσότεροι στόχοι που είχαν τεθεί.

-Η Αξιολόγηση των δράσεων που έγινε έδειξε πως οι περισσότερες πρωτοβουλίες είχαν μεγάλη απήχηση και τα αποτελέσματά τους  ήταν θετικά.

-Η Αντίδραση της σχολικής κοινότητας ήταν μεγάλη καθώς ανταποκρίθηκαν οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς με ενθουσιασμό στις δράσεις.

-Έγιναν προτάσεις βελτίωσης και συζητήθηκε τι θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.

-Η Επικοινωνιακή απήχηση ήταν καλή γιατί μεταδόθηκαν τα μηνύματα της Επιτροπής στη σχολική κοινότητα και στο ευρύτερο κοινό.

 

-Συμμετοχή και αλληλεπίδραση: Όλα τα μέλη της κοινότητας συμμετείχαν στις δράσεις και επηρεάστηκαν από τις ενημερωτικές πρωτοβουλίες

-Μεγάλη απήχηση είχε η λειτουργία της δανειστικής Σχολικής Βιβλιοθήκης, όπου τα παιδιά όλων των τάξεων προσέφεραν δικά τους εξωσχολικά βιβλία και τα δάνεισαν στους συμμαθητές τους.  

-Αντίκτυπος στις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες: Υπήρξαν θετικές αλλαγές και ενδυνάμωση της περιβαλλοντικής συνείδησης λόγω των δράσεων.

-Έγιναν προτάσεις για το μέλλον για τις δράσεις που μπορούν να βελτιωθούν ή να επεκταθούν.

Υπογραφές Μελών:

Το παραπάνω κείμενο καταγράφηκε στο βιβλίο των πρακτικών που τηρεί η Περιβαλλοντική Επιτροπή στο Σχολείο.

Συγγραφέας: 
vaggelis@2025