Αποτελέσματα - συμπεράσματα έρευνας για την ανακύκλωση και την κλιματική κρίση στο πλαίσιο των περιβαλλοντικών δράσεων της σχολικής κοινότητας .Συμπεράσματα έρευνας για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των περιβαλλοντικών δράσεων .

Η έρευνα διεξήχθη με ερωτηματολόγιο ατομικής συμπλήρωσης που περιλαμβάνει 34 ερωτήσεις, 2 που αφορούν δημογραφικά στοιχεία και 32 που αφορούν τις γνώσεις και τις συνήθειές  μας σχετικά με την ανακύκλωση, καθώς και τη διασύνδεση αυτών με την κλιματική αλλαγή.

Επίσης διεξήχθη έρευνα με ένα ακόμη ερωτηματολόγιο, με σκοπό να αποτυπωθεί από τη σχολική κοινότητα και την περιβαλλοντική επιτροπή ο βαθμός αποτελεσματικότητας των περιβαλλοντικών δράσεων στην περαιτέρω ευαισθητοποίηση και αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών της σχολικής κοινότητας, απέναντι στο περιβάλλον.

Για την ανάλυση της έρευνας χρησιμοποιήθηκε το στατιστικό πρόγραμμα SPSS.

Σκοπός της στατιστικής ανάλυσης ήταν:

Η παρουσίαση της ταυτότητας του δείγματος.

Η περιγραφική στατιστική ανάλυση των δεδομένων, δηλ. η συνοπτική παρουσίαση των δεδομένων, με σκοπό τη συγκέντρωση, ταξινόμηση και παρουσίαση των πρωτογενών δεδομένων σε κατανοητή μορφή.

Η επαγωγική ανάλυση των δεδομένων, δηλ. η παρουσίαση κάποιων συσχετίσεων μεταξύ ανεξάρτητων και εξαρτημένων μεταβλητών.

Ενδεικτικά, αναφέρουμε τα εξής:

Διαπιστώθηκε ότι το 58% ήταν λίγο έως καθόλου ενημερωμένοι σε θέματα ανακύκλωσης και έκαναν καθόλου έως σπάνια ανακύκλωση. Περίπου οι μισοί δεν πίστευαν ότι τα απορρίμματα των μπλε κάδων πράγματι ανακυκλώνονται.

Περίπου οι μισοί δεν γνώριζαν τα σημεία ανακύκλωσης στο σχολικό συγκρότημα και το 30% δήλωσε ότι δεν κάνουν ανακύκλωση στο σχολείο.

Το 56% γνώριζαν περίπου πόσο χρόνο χρειάζεται ένα πλαστικό μπουκάλι να αποσυντεθεί και το 73,4% ανακυκλώνει τα πλαστικά μπουκάλια όταν βρίσκεται στο δρόμο.

Το 31% δήλωσε ότι κάνει την απαραίτητη προεργασία πριν πετάξει τις συσκευασίες στον κάδο ανακύκλωσης, ενώ μόνο το 27% αποφεύγουν τις πλαστικές συσκευασίες συχνά έως πάντα.

Το 62% πιστεύει πως η διαχείριση των απορριμμάτων συνδέεται άμεσα με περιβαλλοντικά προβλήματα. Περίπου οι μισοί έχουν την πεποίθηση ότι στις μέρες μας, η ποιότητα του περιβάλλοντος βελτιώνεται με αργούς ρυθμούς. Οι φορείς που θεωρούνται ότι ευθύνονται περισσότερο για την αποτροπή της βελτίωσης είναι η βιομηχανία και οι πολιτικοί.

Υπήρξε διαφοροποίηση των απαντήσεων ανάλογα με το φύλο:

Οι γυναίκες είναι καλύτερα ενημερωμένες για την ανακύκλωση, τη σημασία της για την προστασία του περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, την προεργασία που χρειάζεται. Επίσης οι γυναίκες είναι λιγότερο αισιόδοξες για το μέλλον της ποιότητας του περιβάλλοντος.

Υπήρξε διαφοροποίηση ανάλογα με την ιδιότητα:

Οι εκπαιδευτικοί κάνουν ανακύκλωση πιο συχνά από τους μαθητές. Οι μαθητές, στη συντριπτική πλειοψηφία, θεωρούν ότι το πλαστικό είναι το υλικό που επιβαρύνει περισσότερο το περιβάλλον. Οι εκπαιδευτικοί πιστεύουν περισσότερο ότι η ανακύκλωση γίνεται για εξοικονόμηση ενέργειας ενώ οι μαθητές πιστεύουν περισσότερο ότι η ανακύκλωση γίνεται για την προστασία του περιβάλλοντος και την εξοικονόμηση χρημάτων.

Όταν διαμοιράστηκε το ερωτηματολόγιο, το 63% πίστευε ότι το σχολείο δεν συμβάλλει ικανοποιητικά στην καλλιέργεια και διάδοση μιας κουλτούρας ανακύκλωσης.

Μετά την ολοκλήρωση μιας σειράς περιβαλλοντικών δράσεων, οπότε διαμοιράστηκε ένα δεύτερο ερωτηματολόγιο για την αξιολόγηση αυτών των δράσεων, διαπιστώθηκαν ενδεικτικά τα ακόλουθα:

Μόνο το 13,33% των ερωτηθέντων μαθητών θεωρεί ότι οι δράσεις για τη διαχείριση των αποβλήτων του σχολείου δεν επηρέασαν καθόλου στην αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών.

Μόνο το 8,89% θεωρεί ότι το ενημερωτικό βίντεο για την κλιματική αλλαγή δεν ευαισθητοποίησε και δεν πληροφόρησε καθόλου.

Μόνο το 20% θεωρεί ότι τα γκράφιτι στον προαύλιο χώρο δεν δίνουν μηνύματα ευαισθητοποίησης για το περιβάλλον.

Μόνο το 2,22% πιστεύει ότι δράσεις ανάλογες με την εκπαιδευτική επίσκεψη που πραγματοποιήθηκε δεν χρειάζεται είναι συχνότερες.

Μόνο το 8,89% θεωρεί ότι το πρώτο ερωτηματολόγιο δεν αποτέλεσε καθόλου αφορμή για ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος για τα περιβαλλοντικά ζητήματα.

Τέλος, μόνο το 6,67% δεν συνέβαλλε καθόλου στη διαχείριση των αποβλήτων του στους ξεχωριστούς κάδους που δημιουργήθηκαν στο σχολείο.

Συμπερασματικά, διαφαίνεται ότι η συνέχιση περιβαλλοντικών δράσεων, στοχευμένα αλλά και διευρυμένα, μπορεί να πληροφορήσει και ευαισθητοποιήσει ακόμη πιο αποτελεσματικά τους μαθητές, αλλά και τους εκπαιδευτικούς, και να συμβάλει αποφασιστικά στη διαμόρφωση μιας κουλτούρας ανακύκλωσης και γενικότερα, μιας οικολογικής κουλτούρας.

https://docs.google.com/presentation/d/1uFiuLM8GHrTF8CLYXbM-DF02g3I-afmF...

 

Συγγραφέας: 
ΜΠΑΦΙΝΑ ΠΑΝΑΓΙΟΥΛΑ