Δραστηριότητες - Νέα σχολείων
@ Με τον καθιερωμένο αγιασμό, που τέλεσε ο εφημέριος της κωμόπολης π. Γεώργιος Καλέλλης σήμερα στις 10 το πρωΐ άρχισε η νέα σχολική χρονιά στο Δημοτικό Σχολείο Λουτρόπολης Θερμής. Στην τελετή παρέστησαν κα απηύθυναν χαιρετισμούς ο Αντιδήμαρχος Ν. Καρασάββας (εκπροσωπώντας τον Δήμαρχο Μυτιλήνης), ο Πρόεδρος της Δ.Ε Θερμής Θ. Σπύρου, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων Στρ. Χαραλαμπέλλης, η Διευθύντρια του Εθνικού Ωδείου Μυτιλήνης κ.Ουρ. Πράσινου, μαθητές του σχολείου και πολλοί γονείς.
………………………………….
Δωράκια καλωσορίσματος με οικολογική ψυχή
Με ιδιαίτερη χαρά και τιμή οι μαθητές και μαθήτριες του 8ου Δημ. Σχολείου Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης υποδέχτηκαν τον Πρωθυπουργό κ. Κ. Μητσοτάκη και την Υπουργό Παιδείας κα Σ. Ζαχαράκη, στο ειδικά διαμορφωμένο εργαστήριο κηπουρικής στο περίπτερο 17 της 89ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.
Σε αυτή την προσομοίωση σχολικού λαχανόκηπου που είχαμε ετοιμάσει, τα παιδιά εξήγησαν στον Πρωθυπουργό και την Υπουργό πως δημιουργούμε, αναπτύσσουμε και φροντίζουμε έναν λαχανόκηπο στην αυλή του σχολείου.
Φέτος για πρώτη φορά στα πλαίσια της 89ης Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης, διοργανώθηκε τμήμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας στο περίπτερο 17.
Το σχολείο μας συμμετείχε στο βιωματικό εργαστήριο κηπουρικής φυτεύοντας λαχανικά και λουλούδια στα αυτοσχέδια παρτέρια που κατασκευάσαμε.
Έγινε ενημέρωση των περιβαλλοντικών δράσεων που πραγματοποιούνται εδώ και χρόνια από τους μαθητές της Ε και ΣΤ τάξης.
@ Όλη η Ελλάδα γνωρίζει τους ελαιώνες του νησιού. Πόσοι όμως ξέρουν ότι μόλις πριν από 400 χρόνια το νησί ήταν γεμάτο αμπελώνες ; Από τα οθωμανικά κατάστιχα, που δημοσιεύθηκαν το 2016 φαίνεται ότι στην Τουρκοκρατία η καλλιεργήσιμη γη της Λέσβου μοιράζονταν κατά 35% σε αμπέλια, 35% σε σιτηρά και (το υπόλοιπο) 30% ήταν οπωροφόρα, κηπευτικά και σπορές για την παραγωγή ρουχισμού και ζωοτροφής.
………………………………………..
@ Το Δημοτικό Σχολείο της Θερμής έχει μια ιδιαιτερότητα. Χτίστηκε στο χώρο, όπου πριν ήταν χτισμένο το μουσουλμανικό τέμενος του χωριού. Όταν γκρεμίστηκε το τζαμί, για να χτιστεί το σχολείο, ήρθαν στο φως τα θεμέλια του ναού της Αγίας Παρασκευής, που τον γκρέμισαν οι Τούρκοι για να χτίσουν το δικό τους τέμενος.
.....................................................................
Το παρόν περιβαλλοντικό πρόγραμμα, το οποίο υλοποιηθήκε κατά τη σχολική χρονιά 2024-2025 και σχεδιάστηκε με σκοπό να φωτίσει τις λιγότερο γνωστές, απροσδόκητες και εν πολλοίς αθέατες συνέπειες της κλιματικής αλλαγής. Μαθητές και μαθήτριες του σχολείου διερεύνησαν τις παράξενες, εντυπωσιακές και συχνά παραγνωρισμένες επιδράσεις που προκαλεί η μεταβολή του κλίματος σε ποικίλους τομείς της ανθρώπινης ζωής, της υγείας, της κοινωνίας, της οικονομίας, αλλά και της φύσης, πέρα από τα ευρέως γνωστά φαινόμενα (θερμοκρασιακές αυξήσεις, ακραία καιρικά φαινόμενα, λιώσιμο πάγων κ.λπ.).
Η εκπαιδευτικός ΠΕ70 Ειρήνη Βαρελτζή ολοκλήρωσε με επιτυχία το περιβαλλοντικό MOOC.
Αφού πλέον όλες οι τάξεις είχαν κάνεις τις δράσεις τους για τα «οικολογικά σχολεία», εμπνευστήκαμε και τον εκοκώδικα, ένα δέντρο με τόσα άνθη όσα και τα τμήματα του σχολείου και με ένα σύνθημα σε κάθε άνθος. Η δημιουργία μας κοσμεί τους διαδρόμους του σχολείου και το επόμενο βήμα είναι να τον μετατρέψουμε σε αφίσα.
Αφού συλλέξαμε τα απαραίτητα δεδομένα από το ερωτηματολόγιο μας, αποφασίσαμε σε δεύτερο επίπεδο να περάσουμε από τη θεωρία στην πράξη, εφαρμόζοντας ένα πρόγραμμα ανακύκλωσης μέσα στην τάξη.
Το πρώτο βήμα σχετιζόταν με τη δημιουργία των δικών μας κάδων ανακύκλωσης. Φτιάξαμε, λοιπόν, έναν κάδο για χαρτί, έναν για αλουμίνιο και έναν για πλαστικό. (29/11/24)
Πλέον αποτελούσε ιερή υποχρέωση όλων μας τα αντίστοιχα απορρίμματα να τα πετάμε και στους αντίστοιχους κάδους, χωρίς δεύτερη σκέψη και χωρίς να δυσανασχετούμε.
Αφού μιλήσαμε με τους μαθητές για τα «οικολογικά σχολεία», αποφασίσαμε να αναλάβουμε ενεργό δράση ως σχολική κοινότητα. Ορίσαμε, λοιπόν, την εβδομάδα καθαριότητας χώρων. Χωρίσαμε σε τομείς το προαύλιο του σχολείου και κάθε τμήμα της Στ τάξης καθάριζε αμέσως μετά το 1ο διάλειμμα, που είναι και το διάλειμμα φαγητού, τον τομέα που του αναλογούσε.
Εμπνευστήκαμε ένα τραγούδι για την ανακύκλωση και το ενσωματώσαμε σε γνωστή μουσική. Το ηχογραφήσαμε και το τραγουδήσαμε σε πρωινό μήνυμα του σχολείου.
Ανακύκλωση θα κάνω που είναι χρήσιμη πολύ,
για έναν πράσινο πλανήτη και έναν κόσμο υγιή.
Ανακύκλωση όταν κάνω ρίχνω μες τον μπλε τον κάδο
ό,τι είναι από χαρτί, αλουμίνιο και γυαλί.
Γιατί έτσι διατηρούμε περιβάλλον καθαρό,
δίχως μόλυνση, σκουπίδια με ολοκάθαρο νερό.
Τα σκουπίδια δεν πετάμε, τα διαλέγουμε καλά
και στον ειδικό τον κάδο τ΄αποθέτουμε με χαρά.
@ Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες λέξεις της Λεσβιακής διαλέκτου είναι το “σ’ νουπαρτό” και το ρήμα “σ΄νουπαίρνω” . Σημαίνουν την μετάβαση σε θερινή κατοικία για την περίοδο του καλοκαιριού και την επιστροφή από αυτήν στο χωριό το φθινόπωρο. Στη Λέσβο άλλωστε τα περισσότερα χωριά έχουν επίνεια (Σκάλες ).
……………………………………………………………
Τα παιδιά γνώρισαν τη σημασία του νερού για τη ζωή και την ανάγκη προστασίας του. Μέσα από παιχνίδια, πειράματα και δημιουργικές δραστηριότητες ανακαλύψαμε τρόπους εξοικονόμησης, όπως το να κλείνουμε τη βρύση όταν δεν τη χρησιμοποιούμε και να αξιοποιούμε το νερό με προσοχή. Με αυτό τον τρόπο καλλιεργήσαμε από μικρή ηλικία την οικολογική συνείδηση και τον σεβασμό σε αυτόν τον πολύτιμο φυσικό πόρο.
@ Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες λέξεις της Λεσβιακής διαλέκτου είναι το “σ’ νουπαρτό” και το ρήμα “σ(υ)νουπαίρνω” . Σημαίνουν την μετάβαση σε θερινή κατοικία για την περίοδο του καλοκαιριού και την επιστροφή από αυτήν στο χωριό το φθινόπωρο. Στο νησί της Λέσβου άλλωστε τα περισσότερα χωριά έχουν επίνεια (σκάλες ) Η λέξη «σνουπαίρνω»(συν-παίρνω) σημαίνει «πως κάποιος μεταφέρεται μαζί με άλλους ή άλλα πράγματα».
……………………………………………………………
Αποτίμηση του Προγράμματος
Τον Μάιο του 2025 το σχολείο μας υποδέχτηκε την ομάδα των Σλοβένων εκπαιδευτικών. Τους ξεναγήσαμε σε εγκαταστάσεις και αίθουσες διδασκαλίας, παρακολούθησαν αφιέρωμα στις δράσεις του σχολείου και παραδοσιακούς χορούς επισκέφθηκαν τον βιολογικό λαχανόκηπό μας.
Τους δώσαμε αναμηνηστικά δώρα, που συνδύαζαν την κουλτούρα του σχολείου και τα παραδοσιακά μας προϊόντα.
@ Ο τραχανάς συγκαταλέγεται στα παραδοσιακά προϊόντα διατροφής σε όλη σχεδόν την Ελλάδα. Κι αυτό γιατί ήταν πολύ εύκολο να συντηρηθεί μέχρι και 17 μήνες, την εποχή που δεν υπήρχαν τα ψυγεία, ενώ ήταν η πιο εύκολα μεταφερόμενη ξηρά τροφή στην εξοχή ή στη δουλειά.
…………………………………………………..
@ Έτσι στα τέλη Ιουλίου σε όλα τα χωριά της Λέσβου παρασκεύαζαν τραχανά για τις ανάγκες του χειμώνα. Τα χειμωνιάτικα βράδια σε κάθε σπίτι της Λέσβου κυριαρχούσε ένα ζεστό πιάτο τραχανόσουπα. Επίσης τα βράδια τρώγονταν ψημένες χάχλες τραχανά στο σαν αφράτο παξιμάδι.
Το σχολικό έτος 2024-2025 στο 8º Δημοτικό Σχολείο Νέας Ιωνίας, Αττικής με τους μαθητές και μαθήτριες από τις τάξεις Δ, Ε’ και ΣΤ’ ενώσαμε τις δημιουργικές μας φωνές, με Σχολεία από όλη την Ελλάδα, μέσα από τους Πανελλαδικούς μαθητικούς διαγωνισμούς του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού. Υπήρχαν τρεις θεματικές: 1. «Ευ αγωνίζεσθαι…», 2. «Ζωγραφίζω από καρδιάς για τον παππού και τη γιαγιά», 3. «Με τον Ερυθρό Σταυρό για έναν πράσινο πλανήτη». Είχαμε συμμετοχή και στις τρεις θεματικές!