«Μπαίνει το νερό στο αυλάκι»
–Με αφετηρία την ανησυχία για την επιταχυνόμενη κλιματική αλλαγή και την
ανάγκη ενεργοποίησης των νέων γύρω από περιβαλλοντικά ζητήματα, 15 μαθητές και
μαθήτριες του 5ου Γυμνασίου Καλαμάτας συμμετείχαν στο περιβαλλοντικό
πρόγραμμα με τίτλο «Μπαίνει το νερό στο αυλάκι». Το πρόγραμμα είχε ως κύριο θέμα
την κλιματική αλλαγή – κρίση, με έμφαση στο πολύ σοβαρό πρόβλημα της
λειψυδρίας.
Στόχοι του Προγράμματος
Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε με τέσσερις βασικούς στόχους:
Ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την προστασία του
περιβάλλοντος και ειδικότερα την ορθολογική χρήση των υδάτινων πόρων.
Ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και συνεργασίας, μέσα από ομαδικές
δράσεις και ανταλλαγή απόψεων.
Εκπόνηση ψηφιακών δραστηριοτήτων, με τη χρήση σύγχρονων
τεχνολογικών εργαλείων.
Καλλιέργεια αισθητικής αντίληψης και δημιουργικής έκφρασης, μέσα
από την τέχνη και τη γραφή.
Βασικές Αρχές Υλοποίησης
Η υλοποίηση του προγράμματος βασίστηκε σε σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές όπως:
Βιωματική μάθηση, που ενθαρρύνει τη μάθηση μέσα από την εμπειρία.
Ενεργητική συμμετοχή, που εμπλέκει τους μαθητές ουσιαστικά και όχι
παθητικά.
Δημιουργική και καλλιτεχνική προσέγγιση, που επιτρέπει την έκφραση της
οικολογικής ανησυχίας μέσα από τέχνη και πολιτισμό.
Δράσεις και Ενέργειες
Στο πλαίσιο του προγράμματος πραγματοποιήθηκαν ποικίλες και δημιουργικές
δράσεις:
α) Δημιουργία “συμβολαίου” μελών της ομάδας:
Κατά την έναρξη του προγράμματος, οι μαθητές δημιούργησαν ένα «συμβόλαιο
συνεργασίας», με κανόνες και δεσμεύσεις για ομαδικό πνεύμα, σεβασμό και
δημιουργικότητα.
β) Δημιουργία αφίσας- κολάζ με θέμα το νερό και τη λειψυδρία:
Έπειτα από διαδικτυακή έρευνα, τα παιδιά επέλεξαν εικόνες και συνθήματα, και
δημιούργησαν μία ψηφιακή αφίσα που αποτυπώνει την ανάγκη ευαισθητοποίησης για
τη διαχείριση του νερού.
γ) Παραγωγή ραδιοφωνικού και τηλεοπτικού σποτ:
Οι μαθητές ανέλαβαν ρόλους παρουσιαστών, αφηγητών, σκηνοθετών και μοντέρ,
δημιουργώντας σύντομα σποτ και βίντεο με στόχο την ενημέρωση της τοπικής
κοινωνίας για την κλιματική κρίση και τη λειψυδρία.
δ) Δημιουργία ψηφιακών έργων εμπνευσμένων από πίνακες τέχνης:
Οι μαθητές επηρεασμένοι από διάσημους πίνακες με θέμα το νερό, κατασκεύασαν
δικά τους ψηφιακά έργα, αναδεικνύοντας τη δύναμη της τέχνης στην περιβαλλοντική
αγωγή.
ε) Δημιουργική γραφή με αφορμή τα έργα τους:
Οι μαθητές «έντυσαν» τα καλλιτεχνικά τους έργα με κείμενα δημιουργικής γραφής:
μικρές ιστορίες, ποιήματα και σκέψεις που αντανακλούσαν το νόημα και το
συναίσθημα πίσω από κάθε εικόνα.
στ) Εικαστική δραστηριότητα με ακουαρέλες μετά από επίσκεψη στο ΚΕΠΕΑ
Λευκάδας:
Η επίσκεψη στον υγρότοπο της Λευκάδας αποτέλεσε πηγή έμπνευσης. Οι μαθητές
αποτύπωσαν με ακουαρέλα τοπία, χρώματα και υδάτινες μορφές, φέρνοντας την
τέχνη σε διάλογο με το φυσικό περιβάλλον.
Συμπεράσματα
Το πρόγραμμα «Μπαίνει το νερό στο αυλάκι» δεν ήταν απλώς ένα σχολικό σχέδιο.
Ήταν μια εμπειρία μάθησης, έκφρασης και δράσης. Οι μαθητές του 5ου Γυμνασίου
Καλαμάτας έγιναν δημιουργοί, ερευνητές και φορείς αλλαγής, κατανοώντας
βαθύτερα την περιβαλλοντική κρίση αλλά και τη δική τους δύναμη να συμβάλουν σε
ένα καλύτερο αύριο.
Ακολουθεί σύνδεσμος με το ηλεκτρονικό βιβλίο που ετοιμάστηκε στα πλαίσια του προγράμματος :