Τη Γη μας Αγαπώ, Ανακυκλώνω κι εγώ!

Για το σχολικό έτος 2024-2025, υλοποιήθηκε περιβαλλοντικό πρόγραμμα με θέμα τα Απορρίμματα και τίτλο: «Τη Γη μας Αγαπώ, Ανακυκλώνω κι εγώ!».

Κεντρική ιδέα του project ήταν η προσέγγιση των εννοιών της Μείωσης, Επαναχρησιμοποίησης και Ανακύκλωσης.

Στόχοι του προγράμματος ήταν οι μαθητές/τριες να:

Γνωρίσουν τα διάφορα υλικά, την προέλευσή τους και τις ιδιότητές τους.

Παρατηρήσουν, πειραματιστούν, συγκρίνουν διάφορα υλικά και πρώτες ύλες.

Διαχωρίζουν τα υλικά σε φυσικά (οργανικά) και τεχνητά.

Προβληματιστούν για τις συνέπειες της αλόγιστης κατανάλωσης πρώτων υλών και της αλόγιστης και ανεξέλεγκτης απόρριψης.

Αναζητήσουν πληροφορίες σε διάφορες πηγές.

Εντοπίσουν το πρόβλημα στο οικείο τους περιβάλλον.

Προτείνουν λύσεις.

Αναλάβουν πρωτοβουλίες.

Επιδιώξουν συνεργασίες.

Υιοθετήσουν κατάλληλες συμπεριφορές.

Μοιραστούν γνώσεις και εμπειρίες.

Αναλάβουν δράση εμπλέκοντας το οικείο τους περιβάλλον και φορείς της τοπικής κοινωνίας

Με βάση τους παραπάνω στόχους, οργανώθηκαν και υλοποιήθηκαν βιωματικές, συνεργατικές δραστηριότητες ως εξής:

Ÿ Συστάθηκε Περιβαλλοντική Επιτροπή αποτελούμενη από τις υπεύθυνες για το πρόγραμμα εκπαιδευτικούς, τους/τις μαθητές/τριες των τριών τμημάτων, εκπρόσωπο των γονέων και το προσωπικό καθαριότητας.

Ÿ Πραγματοποιήθηκε έρευνα πεδίου, με την ενεργητική συμμετοχή των παιδιών, προκειμένου να διερευνηθούν οι ανάγκες του σχολείου αναφορικά με τα απορρίμματα που παράγονται σε καθημερινή βάση στο χώρο του σχολείου. Μετά το διαχωρισμό των απορριμμάτων με βάση την πρώτη ύλη τους, διαπιστώθηκε ο μεγάλος όγκος χάρτινων απορριμμάτων καθώς και μία σημαντική ποσότητα οργανικών. Διερευνήθηκαν εναλλακτικοί τρόποι διαχείρισης των σχολικών απορριμμάτων με στόχο τη μείωσή τους.

Ÿ Δημιουργήθηκαν «γωνιές Ανακύκλωσης», οι οποίες εμπλουτίστηκαν με εποπτικό υλικό, επιτραπέζια παιχνίδια, μακέτες και κατασκευές με ανακυκλώσιμα υλικά που έφεραν τα παιδιά, με την υποστήριξη των γονιών τους.

Ÿ Αξιοποιήθηκαν οι ΤΠΕ για αναζήτηση πληροφοριών και εκπαιδευτικά βίντεο γνωστικού περιεχομένου.

Ÿ Αξιοποιήσαμε και επεξεργαστήκαμε με ρουτίνες σκέψεις τα παραμύθια: «Η κυρά-Φύση και ο κακός ρύπος», «Ο κύριος Μπεν, η Μου και τα σκουπίδια», «Το βρωμοχώρι», «Η μικρή γοργόνα πώς να ζήσει στο σκουπιδονήσι;», «Η κυρία Ανακύκλωση και οι φίλοι της», «Το χάος που δημιουργήσαμε», «Ο κόσμος τρελάθηκε ή ο κόσμος ζεστάθηκε;»

Ÿ Υλοποιήσαμε δραστηριότητες λογικομαθηματικού περιεχομένου και γλώσσας.

Ÿ Πειραματιστήκαμε με τα υλικά και τις ιδιότητές τους, δημιουργήσαμε χαρτοπολτό και χαρτί Ανακύκλωσης.

Ÿ Παίξαμε κινητικά/ομαδικά, επιτραπέζια και επιδαπέδια παιχνίδια.

Ÿ Τραγουδήσαμε σχετικά τραγούδια.

Ÿ Τα παιδιά επιμελήθηκαν τη δημιουργία ¨κάδων ανακύκλωσης¨ στους κοινόχρηστους χώρους του σχολείου.

Ÿ Αξιοποιήθηκαν άχρηστα/ανακυκλώσιμα υλικά και χαρτοπολτός για κατασκευή ατομικών και ομαδικών εικαστικών έργων κατά την επεξεργασία διάφορων θεματικών.

Ÿ Γράφτηκε επιστολή από τα νήπια προς το Δήμο, με αίτημα την παροχή κάδου κομποστοποίησης για τη συλλογή των οργανικών απορριμμάτων.

Ÿ Διοργανώθηκε ανταλλακτικό παζάρι παιδικού βιβλίου στον αύλειο χώρο του Νηπιαγωγείου, με στόχο την καλλιέργεια ανταλλακτικής κουλτούρας στα νήπια και τη βιωματική προσέγγιση της έννοιας της Επαναχρησιμοποίησης και της Ανταλλαγής αγαθών, ως καλές πρακτικές για τη μείωση των απορριμμάτων και την εξοικονόμηση πόρων.

Ÿ Συμμετείχαμε στη δράση της Περιφέρειας Αττικής «The Green City” και οι μαθητές/τριες έδωσαν ανακυκλώσιμες συσκευασίες και υλικά, που έφεραν από το σπίτι τους, στην κινητή μονάδα Ανακύκλωσης που μας επισκέφτηκε.

ŸΔημιουργήσαμε τον Οικοκώδικα του Νηπιαγωγείου.

Ÿ  Για την αξιολόγηση του προγράμματος, διανεμήθηκε σχετικό ερωτηματολόγιο στους γονείς.

Ÿ Προγραμματίστηκε η διοργάνωση ανοιχτής εκδήλωσης για τη διάχυση των αποτελεσμάτων του σχεδίου δράσης στην τοπική κοινότητα, με τη συμμετοχή γονέων, εκπροσώπων της τοπικής κοινότητας και εκπαιδευτικών όμορων νηπιαγωγείων, με στόχο την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση του κοινού αναφορικά με το ζήτημα των απορριμμάτων.

Ÿ Αναρτήθηκαν στο Ιστολόγιο του Νηπιαγωγείου οι δράσεις του προγράμματος.

Με βάση τις καταγραφές των εκπαιδευτικών, το ερωτηματολόγιο αξιολόγησης και τις αναφορές των μαθητών/τριών, διαπιστώθηκε η θετική επίδραση του προγράμματος αναφορικά με την υιοθέτηση φιλοπεριβαλλοντικών πρακτικών από τα νήπια και στο σχολικό περιβάλλον και στο οικογενειακό. Αξιοποιήθηκαν ανακυκλώσιμα υλικά για τη δημιουργία κατασκευών και εικαστικών έργων με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση πρώτων υλών στο σχολείο, μειώθηκε η κατανάλωση χαρτιού ζωγραφικής χρησιμοποιώντας τη μισή σελίδα και εντάχθηκε στην καθημερινή πρακτική η απόρριψη άχρηστων υλικών στους κάδους Ανακύκλωσης.

Συγγραφέας: 
Ηλιάδου Μαίρη