Συμμετοχή στις δράσεις των Global Action Days 2025

https://blogs.sch.gr/6niptyrnavlar/2025/05/07/pistopoiitika-global-action-days-2025/

Πήραμε μέρος και στις φετινές Global Action days με διάφορες δραστηριότητες.

Με ενθουσιασμό ξεκινήσαμε τις Παγκόσμιες Ημέρες Δράσης 2025 με την πρώτη μας περιβαλλοντική δραστηριότητα, εξερευνώντας έναν κόσμο που συχνά παραβλέπουμε, αυτόν που βρίσκεται κάτω από τα πόδια μας. Οι μαθητές και μαθήτριες του Νηπιαγωγείου μας, με γάντια, μεγεθυντικούς φακούς και εργαλεία, ξεκίνησαν την αποστολή τους στο πάρκο απέναντι από το σχολείο μας για να ανακαλύψουν τους ωφέλιμους οργανισμούς που προστατεύουν τα φυτά με φυσικό τρόπο.

Στόχος της δράσης ήταν να γνωρίσουν τους «κρυμμένους ήρωες» του εδάφους, τα σκουλήκια, τους μικροοργανισμούς και άλλα μικροσκοπικά πλάσματα που συμβάλλουν στη γονιμότητα και ισορροπία του οικοσυστήματος.

Η δεύτερη δραστηριότητά είχε ερευνητικό χαρακτήρα και έφερε τους μαθητές/τριες πιο κοντά στον τρόπο με τον οποίο η ίδια η φύση φροντίζει τον πλανήτη. Μέσα από βιωματική παρατήρηση και πείραμα, διερεύνησαν πώς τα φυτά συμβάλλουν στη συγκράτηση του νερού και στην προστασία του εδάφους και του περιβάλλοντος αποτρέποντας τις πλημμύρες και τη ρύπανση, χάρη στις ρίζες τους και το έδαφος που τα φιλοξενεί.

Με απλά υλικά, χώμα, φυτά, νερό, διάφανα δοχεία και καθοδήγηση, τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά, ρίχνοντας ίση ποσότητα νερού ταυτόχρονα και περίμεναν 2 λεπτά. Στη συνέχεια παρατήρησαν και μέτρησαν την ποσότητα του νερού.  Σύγκριναν τι συμβαίνει στο χώμα με φυτά και χωρίς φυτά και παρατήρησαν ότι το χρώμα στη γλάστρα με το φυτό ήταν καθαρότερο από το νερό απορροής στη γλάστρα χωρίς φυτό.

Κατάλαβαν, μέσα από την εμπειρία, πώς οι ρίζες και τα φύλλα βοηθούν στη συγκράτηση του νερού, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο πλημμυρών και φιλτράροντας τη ρύπανση. Στην πορεία κατέγραψαν σε φύλλο εργασίας τις παρατηρήσεις τους.

Μέσα από τις παρατηρήσεις τους και με λέξεις όπως «ρίζα», «απορρόφηση», «πλημμύρα» και «νερό», εξέφρασαν αυτό που είδαν, είτε λεκτικά είτε με εικόνες.

Η τρίτη Δραστηριότητα ήταν 'Χτίζοντας μια κληρονομιά βιοοικονομίας Βιοοικονομία στο σχολείο μας: Από τον κήπο στο τραπέζι[

Στο πλαίσιο δράσεων βιωματικής μάθησης για τη βιοοικονομία, οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν την αξία της καλλιέργειας και της αειφόρου διαχείρισης φυσικών πόρων μέσα από την προσωπική εμπειρία της κ. Ράνιας και της γιαγιάς της.

Μέσα από την αφήγηση, τα παιδιά έμαθαν πώς ένας μικρός οικογενειακός κήπος μπορεί να προσφέρει πλούσια ποικιλία φρούτων και λαχανικών όπως ντομάτες, αγγουράκια, πιπεριές, καρότα, μήλα και φράουλες, καλλιεργημένα με φροντίδα και σεβασμό στη φύση.

Μάθαμε για τη χρήση θερμοκηπίου, που προστατεύει τις καλλιέργειες από ακραία καιρικά φαινόμενα, και για πρακτικές συντήρησης των προϊόντων — όπως η παρασκευή μαρμελάδων και κομπόστας — που συμβάλλουν στη μείωση της σπατάλης τροφίμων και στην αυτάρκεια μιας οικογένειας όλον τον χρόνο.

Η δράση αυτή βοήθησε τους μαθητές να κατανοήσουν πώς η σύνδεση της επιστήμης, της παραδοσιακής γνώσης και της τοπικής παραγωγής προωθεί τη βιωσιμότητα, ενισχύοντας την οικολογική συνείδηση και την υπεύθυνη κατανάλωση.

Στην 4η δράση μας, με τίτλο «Nature’s POV – Με τα μάτια της φύσης», οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να μπουν συμβολικά στη θέση της φύσης και να δουν τον κόσμο από τη δική της οπτική.

Μέσα από ένα παιχνίδι ρόλων, τα παιδιά κλήθηκαν να «φορέσουν τη φωνή» ενός δέντρου και να εκφράσουν τι θα ήθελε να πει αν μπορούσε να μιλήσει στους ανθρώπους.

Με ενσυναίσθηση και φαντασία, υπαγόρευσαν τα δικά τους προσωπικά γράμματα, εκφράζοντας σκέψεις, συναισθήματα και ανησυχίες της φύσης:
«Γεια σας, είμαι ένα δέντρο στο πάρκο. Νιώθω χαρά όταν με αγκαλιάζουν τα παιδιά και ξεκουράζονται στη σκιά μου. Μα λυπάμαι όταν κάποιοι σπάνε τα κλαδιά μου ή πετούν σκουπίδια κοντά στις ρίζες μου…»

Στη συνέχεια, επισκεφθήκαμε το πάρκο απέναντι από το σχολείο και υιοθετήσαμε ένα δέντρο. Το αγκαλιάσαμε, τραγουδήσαμε και χορέψαμε γύρω του και του δώσαμε υποσχέσεις φροντίδας και προστασίας:
«Σου υπόσχομαι να μη ρίχνω σκουπίδια στο χώμα σου»,
«Θα λέω στους φίλους μου να μη σε πληγώνουν».

Ήταν μια δραστηριότητα που πέρασε από τη θεωρία στην πράξη και από τη γνώση στο συναίσθημα. Τα παιδιά έδειξαν ότι κατανοούν πως η φύση δεν έχει φωνή για να μιλήσει, αλλά έχει τρόπους να μας δείξει όταν μας χρειάζεται. Κι εμείς, αν τη δούμε με τα δικά της μάτια, μπορούμε να την καταλάβουμε.

Ολοκληρώσαμε τις Παγκόσμιες Ημέρες Δράσης με τον πιο όμορφο και γιορτινό τρόπο: με ένα πάρτι αφιερωμένο στη φύση. Στο πάρκο στρώσαμε κουβέρτες, καθίσαμε όλοι μαζί, χαλαρώσαμε και ξανασυνδεθήκαμε με όσα απλόχερα μας προσφέρει το φυσικό περιβάλλον. Ήταν μια μέρα γεμάτη φως, ανεμελιά και αληθινές στιγμές.

Τα παιδιά απόλαυσαν υγιεινά φρουτοσουβλάκια, ψωμί με μαρμελάδα και ψωμί με λάδι και ρίγανη, διαμορφώνοντας μικρές γωνιές ξεκούρασης κάτω από τα δέντρα. Με όλες τους τις αισθήσεις αφουγκράστηκαν τη φύση: το θρόισμα των φύλλων, τα τιτιβίσματα των πουλιών, τον ήχο του αέρα. Χόρεψαν, κινήθηκαν ελεύθερα, γελούσαν και συμμετείχαν με χαρά, μέσα σε ένα περιβάλλον που προήγαγε τη συνεργασία, τη φροντίδα και τη χαρά της ομάδας. Τέλος παίξαμε παιχνίδια όπως το “Παιχνίδι του Γύρη”, όπου μεταφέραμε «γύρη» (βαμβάκι) από λουλούδι σε λουλούδι, όπως κάνουν οι μέλισσες και γελάσαμε πολύ. 

Η εμπειρία αυτή δεν ήταν μόνο γιορτή ήταν μια πλήρης εκπαιδευτική δράση. Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με στοιχεία της φύσης, αναγνώρισαν φρούτα και φυσικούς ήχους, παρατήρησαν σύννεφα, δέντρα, έντομα και πουλιά. Μέσα από τη διαδικασία παρασκευής σπιτικού φαγητού, τα παιδιά συνδέθηκαν βιωματικά με την έννοια της υγιεινής διατροφής, κατανοώντας τη σημασία των αγνών υλικών και των θρεπτικών επιλογών.

Σε επίπεδο επικοινωνίας, περιέγραψαν λεκτικά και με εικόνες όσα ένιωσαν και παρατήρησαν, χρησιμοποιώντας νέο λεξιλόγιο σχετικό με τη φύση και τις εμπειρίες τους. Η ομαδική αλληλεπίδραση καλλιέργησε τη συνεργασία, την υπομονή και τον σεβασμό μεταξύ τους, ενισχύοντας τον κοινωνικο-συναισθηματικό τους τομέα.

Το πάρτι μας είχε και ένα δυνατό περιβαλλοντικό μήνυμα: χωρίς πλαστικά και περιττά υλικά, με σεβασμό στη γη που μας φιλοξενεί. Τα παιδιά έμαθαν πώς να διατηρούν καθαρό τον χώρο του πικνίκ, πώς να φροντίζουν το περιβάλλον και κυρίως, πώς να νιώθουν συνδεδεμένα με αυτό. Η φύση έγινε για λίγο το σχολείο, το σπίτι, η σκηνή της χαράς και της μάθησης. Μια εμπειρία που άγγιξε νου, σώμα και καρδιά, και θα μείνει αξέχαστη σε μικρούς και μεγάλους.

https://blogs.sch.gr/6niptyrnavlar/files/2025/05/Global-Action-Days-2025.pdf

 

 

 

 

 

Συγγραφέας: 
Αργυρώ Τσιτσιρίγγου