ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΙΔΕΩΝ
Τίτλος: «Αν η αυλή μας μπορούσε να μιλήσει...»
🎯 Σκοπός
Να ενισχυθεί η συναισθηματική σύνδεση των μαθητών με τη σχολική αυλή και να εκφράσουν τι τους “λέει” ο χώρος, τι θα ήθελαν να αλλάξει και πώς φαντάζονται το ιδανικό σχολικό περιβάλλον.
Το εργαστήριο καλλιεργεί παρατήρηση, ενσυναίσθηση, φαντασία, ομαδικότητα και δημιουργική σκέψη.
👥 Στόχος – Συμμετέχοντες
Όλες οι τάξεις (ή επιλεγμένες ομάδες ανά τμήμα).
Εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων (Γλώσσα, Τέχνη, Κοινωνιολογία, Πληροφορική).
Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες.
Τόπος: Σχολική αυλή και αίθουσα πολλαπλών χρήσεων.
🧭 Στάδια Υλοποίησης
1. Εισαγωγή – Ευαισθητοποίηση (15΄)
Ο/η εκπαιδευτικός ξεκινά με ερωτήσεις:
Αν η αυλή μας είχε φωνή, τι θα μας έλεγε;
Ποια σημεία της αυλής “χαμογελούν”; Ποια “παραπονιούνται”;
Τι θα ζητούσε η αυλή από εμάς για να αισθάνεται καλύτερα;
📣 Σύντομη συζήτηση για τα συναισθήματα που προκαλεί ο χώρος και τη σημασία του περιβάλλοντος στη διάθεση μας.
2. Παρατήρηση – Περιήγηση στην αυλή (20΄)
Οι μαθητές χωρίζονται σε μικρές ομάδες (3-5 άτομα) και περιηγούνται στην αυλή:
Κρατούν σημειώσεις ή φωτογραφίζουν ό,τι τους κάνει εντύπωση.
Καταγράφουν “φωνές” ή “σκέψεις” της αυλής (π.χ. «Πνίγομαι στη σκόνη…», «Μου λείπουν τα χρώματα», «Μου αρέσει όταν γελάτε εδώ»).
🟩 Υλικά: φωτογραφική μηχανή ή κινητό, χαρτί & μαρκαδόροι.
3. Δημιουργία – Έκφραση (40΄)
Οι ομάδες επιστρέφουν στην τάξη και δημιουργούν την “ιστορία της αυλής” με όποιο τρόπο θέλουν:
🖋️ Κείμενο ή γράμμα: “Η αυλή μας γράφει ένα γράμμα στους μαθητές της…”
🎨 Ζωγραφιά ή κολάζ: “Πώς βλέπει η αυλή τον εαυτό της τώρα και πώς θέλει να γίνει.”
💬 Συννεφάκια λόγου πάνω σε φωτογραφίες (με Canva, PowerPoint ή χαρτόνι).
📹 Μικρό βίντεο ή θεατρικό στιγμιότυπο: “Η αυλή μιλάει με τους μαθητές της.”
👉 Ο εκπαιδευτικός καθοδηγεί χωρίς να περιορίζει — κάθε μορφή έκφρασης είναι αποδεκτή.
4. Παρουσίαση – Συζήτηση (30΄)
Κάθε ομάδα παρουσιάζει το έργο της.
Ακολουθεί συζήτηση με ερωτήσεις όπως:
Τι μάθαμε από τη “φωνή” της αυλής;
Ποιες ανάγκες αναδείχθηκαν πιο έντονα;
Ποιες ιδέες μπορούν να γίνουν δράσεις στο σχέδιο βελτίωσης;
📌 Ο εκπαιδευτικός κρατά σημειώσεις με κοινά μοτίβα/προτάσεις (π.χ. “περισσότερα δέντρα”, “χώροι σκιάς”, “ζωγραφισμένοι τοίχοι”). Αυτά θα χρησιμοποιηθούν για τον σχεδιασμό των επόμενων δράσεων.
🧠 Παιδαγωγική αξία
Ενίσχυση της φωνής των μαθητών στη λήψη αποφάσεων.
Ανάπτυξη κριτικής και συναισθηματικής νοημοσύνης.
Δημιουργία κοινής ταυτότητας και οράματος για την αυλή.
Γέφυρα ανάμεσα στη φαντασία και τον ρεαλιστικό σχεδιασμό δράσεων
💡 Αξιοποίηση Αποτελεσμάτων
Δημιουργία έκθεσης “Αν η αυλή μας μπορούσε να μιλήσει” στον πίνακα ανακοινώσεων ή στη βιβλιοθήκη.
“Η αυλή μας μάς μίλησε… και μας ζήτησε να τη φροντίσουμε, να της δώσουμε χρώμα, σκιά και ζωή.
Εμείς της υποσχόμαστε να το κάνουμε!”
