Παρατήρηση και Συλλογή Δεδομένων

Για να εντοπίσουμε τα σημεία που χρειάζονται βελτίωση, οι ομάδες πραγματοποίησαν μια πρώτη παρατήρηση του σχολικού χώρου. Τα αποτελέσματα ήταν αποκαλυπτικά:

Βρέθηκαν μερικά φώτα ανοιχτά σε αίθουσες και διαδρόμους χωρίς λόγο.

Οι κάδοι ανακύκλωσης ήταν αρκετοί, χωρίς σήμανση, γεγονός που δυσχεραίνει την προσπάθεια ανακύκλωσης.

Δεν εντοπίστηκαν βρύσες να στάζουν, κάτι που είναι θετικό, καθώς δείχνει ότι η κατανάλωση νερού γίνεται με σύνεση.

Παράλληλα, οι μαθητές δημιούργησαν και μοίρασαν ένα ερωτηματολόγιο σε όλο το σχολείο, με σκοπό να καταγράψουν τις απόψεις και τις συνήθειες της σχολικής κοινότητας σε θέματα περιβαλλοντικής συμπεριφοράς. Οι απαντήσεις που συγκεντρώθηκαν ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες και θα μας βοηθήσουν να σχεδιάσουμε πιο στοχευμένες δράσεις για τη βελτίωση του οικολογικού μας αποτυπώματος.

Το ερωτηματολόγιο της έρευνας μπορείτε να το βρείτε εδώ.

Η διαδικασία συμπλήρωσης του ερωτηματολογίου ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα διαδικασία για τους μαθητές. Διήρκησε μια εβδομάδα και κατά την διάρκεια των διαλειμμάτων οι μαθητές με tablet βοήθησαν τους μαθητές από κάθε τάξη να συμπληρώσουν το ερωτηματολόγιο.

Βασικά Συμπεράσματα

1.Ανακύκλωση & Διαχείριση Απορριμμάτων:

Οι περισσότεροι μαθητές αναγνωρίζουν τι υλικά μπορούν να ανακυκλωθούν, αλλά υπάρχει ένα ποσοστό 43,9% που δεν είναι σίγουρο ή ξέρει ελάχιστα.

Υπάρχουν κάδοι ανακύκλωσης στο σχολείο, όμως κάποιοι 51,9% αναφέρουν ότι δεν επαρκούν ή δεν χρησιμοποιούνται σωστά.

Πολλοί μαθητές 50% πετάει όλα τα σκουπίδια στον ίδιο κάδο.

2.Ενέργεια & Νερό:

Αν και πολλοί μαθητές σβήνουν τα φώτα όταν φεύγουν από μια αίθουσα, υπάρχει μια μερίδα 43,4% που το κάνει μόνο περιστασιακά.

Παρατηρούνται συσκευές (υπολογιστές, προβολείς) που παραμένουν ανοιχτές χωρίς λόγο.

Οι περισσότεροι μαθητές 90,4% κλείνουν το νερό μετά τη χρήση, αλλά ένα μικρό ποσοστό δεν το κάνει πάντα.

3.Περιβαλλοντική Συνείδηση & Δράσεις:

Πολλοί μαθητές 56,6% θεωρούν ότι το σχολείο τους είναι περιβαλλοντικά φιλικό, αλλά πιστεύουν ότι υπάρχει περιθώριο βελτίωσης.

Οι πιο δημοφιλείς προτάσεις για δράσεις περιλαμβάνουν περισσότερους κάδους ανακύκλωσης, ενεργειακή εξοικονόμηση (LED λαμπτήρες, βελτίωση θέρμανσης), και οργάνωση περιβαλλοντικών δράσεων.

Υπάρχει ενδιαφέρον για μεγαλύτερη συμμετοχή σε περιβαλλοντικές δράσεις, αλλά κάποιοι δηλώνουν ότι δεν έχουν τον χρόνο ή το ενδιαφέρον.

Δείτε την δράση εδώ https://blogs.sch.gr/dimmelisokom/eco-schools-2025

Συγγραφέας: 
Νίκος Βεργούδης