Παιχνίδι, Γνώση και Προβληματισμός: Η Περιβαλλοντική Ομάδα του 2ου Γυμνασίου Τυρνάβου ερευνά τη Διαχείριση του Νερού
Η περιβαλλοντική ομάδα του 2ου Γυμνασίου Τυρνάβου στο πλαίσιο του προγράμματος "Τρέχει, τρέχει ...το νερό" για την αρχική αξιολόγηση των γνώσεων των μελών της σχετικά με τη διαχείριση και την εξοικονόμηση νερού, χρησιμοποίησε ψηφιακά παιχνίδια τα οποία δημιουργήθηκαν από τις υπεύθυνες καθηγήτριες, του προγράμματος αξιοποιώντας τις ψηφιακές εκπαιδευτικές πλατφόρμες Wordwall, Kahoot και Plickers. Στόχος της δράσης αυτής ήταν η βιωματική εισαγωγή των μαθητών σε ζητήματα ορθής χρήσης του νερού, τόσο στον σχολικό χώρο όσο και στο σπίτι, καθώς και η ανάδειξη τυχόν παρανοήσεων ή ελλιπών γνώσεων που υπήρχαν στο ξεκίνημα του προγράμματος. Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας, οι μαθητές/τριες εξέφρασαν τους προβληματισμούς τους και συμμετείχαν ενεργά σε έναν ουσιαστικό διάλογο, τόσο μεταξύ τους όσο και με τις υπεύθυνες καθηγήτριες του προγράμματος. Οι μαθητές ενίσχυσαν τις γνώσεις τους για την υιοθέτηση συμπεριφορών ορθολογικής χρήσης νερού μέσα από εκπαιδευτικά παιχνίδια, με τη χρήση Kahoot και Plickers. Η χρήση των διαδραστικών αυτών εργαλείων κατέστησε τη διαδικασία πιο ελκυστική και αποτελεσματική, ενισχύοντας τη συμμετοχή και την εμπλοκή όλων των μελών της ομάδας. Τρέχει,τρέχει...το νερό! Μικρές Συνήθειες κάνουν τη μεγάλη διαφορά
Στη συνέχεια , δημιουργήθηκε μια Λίστα Ελέγχου για το σχολείο, με σκοπό την καταγραφή και αξιολόγηση των τρόπων κατανάλωσης και διαχείρισης του νερού στις εγκαταστάσεις του, ενώ παράλληλα, διανεμήθηκε ερωτηματολόγιο στους μαθητές, με το οποίο καταγράφηκε η καθημερινή χρήση νερού στο σπίτι. Οι μαθητές, με τη βοήθεια των οικογενειών τους, κατέγραψαν και υπολόγισαν τα λίτρα νερού που καταναλώνουν κάθε μήνα για καθημερινές δραστηριότητες, όπως: Χρήση καζανακίου, Μπάνιο και ντους, Πλύσιμο χεριών, Λειτουργία πλυντηρίου ρούχων και πιάτων, Πλύσιμο λαχανικών και φρούτων. Πλύσιμο αυτοκινήτου κ.ά. Η δράση αυτή αποτέλεσε ένα πρώτο, αλλά πολύ ουσιαστικό βήμα, στον δρόμο για την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και ενεργοποίηση των μαθητών του σχολείου μας και υιοθέτηση συμπεριφορών ορθολογικής χρήσης του νερού. Επίσης κατά τη διάρκεια των συναντήσεων οι μαθητές της ομάδας δημιούργησαν ηλεκτρονικό βιβλίο(ebook), το οποίο περιλαμβάνει εικόνες του νερού τόσο στην αγνή, ζωογόνο μορφή του όσο και στις ακραίες αρνητικές εκφάνσεις του. Το ηλεκτρονικό βιβλίο παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία σε εκδήλωση που διοργάνωσε ο Δήμος Τυρνάβου, σε συνεργασία με τη Δ.Ε.Υ.Α. Τυρνάβου, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Νερού. Μέσα από την έντονη αντίθεση των εικόνων, οι μαθητές κατάφεραν να ευαισθητοποιήσουν το κοινό και να το καλέσουν σε έναν βαθύ προβληματισμό:
- Ποια είναι η συλλογική μας ευθύνη απέναντι στο περιβάλλον;
- Πώς επηρεάζουν οι καθημερινές μας επιλογές το μέλλον του πλανήτη;
Το e-book αποτέλεσε ένα ακόμα παράδειγμα της δημιουργικότητας και της κριτικής σκέψης των μαθητών, ενισχύοντας το μήνυμα ότι η προστασία του νερού είναι υπόθεση όλων μας. Book Creator | Τρέχει, τρέχει... το νερό!