Χαμηλώνω τα φώτα, φωτίζω το μέλλον
Οι μαθητές του 5ου Δημοτικού Σχολείου Μυτιλήνης έλαβαν μέρος στη δράση «Χαμηλώνω τα φώτα, φωτίζω το μέλλον», πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου.Το μουσείο αυτό, σε συνεργασία με το Παγκόσμιο Γεωπάρκο UNESCO της Λέσβου και το αντίστοιχο της Maiella στην Ιταλία, συντόνισε την εκπαιδευτική αυτή πρωτοβουλία στο πλαίσιο της διεθνούς καμπάνιας M'illumino di Meno (Ανάβω λιγότερο) η οποία είναι αφιερωμένη στην εξοικονόμηση ενέργειας και πραγματοποιείται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας M'illumino di Meno (Ανάβω λιγότερο)
Η κατανάλωση ενέργειας αποτελεί έναν από τους πιο κρίσιμους τομείς για τη βιωσιμότητα του πλανήτη, καθώς η υπερβολική χρήση ενέργειας από μη ανανεώσιμες πηγές έχει σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και το κλίμα. Η κατανόηση της κατανάλωσης ενέργειας σε καθημερινές δραστηριότητες είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη στρατηγικών εξοικονόμησης και την προώθηση πιο βιώσιμων συνηθειών.
Η ανάλυση των δεδομένων κατανάλωσης ενέργειας βοηθά στη διαμόρφωση πολιτικών για την εξοικονόμηση, όπως η προώθηση της ενεργειακής αποδοτικότητας, η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και η εφαρμογή συστημάτων αυτοματοποίησης για τη μείωση της σπατάλης. Η εξοικονόμηση ενέργειας μπορεί να επιτευχθεί μέσω μικρών αλλαγών στην καθημερινότητα, όπως η χρήση ενεργειακών συσκευών, η καλύτερη μόνωση των κτηρίων και η χρήση ανανεώσιμων πηγών, όπως η ηλιακή και αιολική ενέργεια. Η συνεχής παρακολούθηση της κατανάλωσης ενέργειας και η εκπαίδευση των πολιτών γύρω από τις ορθές πρακτικές αποτελούν το κλειδί για τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος και τη μετάβαση σε πιο βιώσιμες κοινωνίες.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω την Τρίτη 18 Φεβρουαρίου, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Στ’ τάξης προχώρησαν σε μια συμβολική αλλά ουσιαστική ενέργεια, κατεβάζοντας τον γενικό διακόπτη του σχολείου για πέντε λεπτά, ενώ ταυτόχρονα έγραψαν το σύνθημα: «Σβήσε τον διακόπτη, εξοικονόμησε ενέργεια!». Με αυτή την πρωτοβουλία, στόχος ήταν η ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας σχετικά με τη σημασία της ορθολογικής χρήσης της ηλεκτρικής ενέργειας.
Κατόπιν, οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και κατέγραψαν τον αριθμό των ηλεκτρικών συσκευών του σχολικού κτιρίου, με σκοπό να υπολογίσουν την ποσότητα ενέργειας που καταναλώνεται όταν αυτές λειτουργούν για μία ώρα ημερησίως.
Στη συνέχεια, μέσω μαθηματικών υπολογισμών, προσδιόρισαν την ποσότητα ενέργειας που εξοικονομήθηκε από το πεντάλεπτο σβήσιμο των φώτων αναδεικνύοντας τη σημασία ακόμη και των μικρών αλλαγών στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας. Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό: εξοικονομήθηκαν 3.867W, ένα σημαντικό ποσό που αναδεικνύει τη θετική επίδραση ακόμα και των μικρών ενεργειών στην κατανάλωση ενέργειας. Η συγκεκριμένη εξοικονόμηση δείχνει πόσο σημαντικό είναι να υιοθετούμε μικρές, καθημερινές συνήθειες που μπορούν να έχουν μεγάλο αντίκτυπο στο περιβάλλον.,
Η δράση αυτή όχι μόνο καλλιεργεί τη συνείδηση των μαθητών γύρω από την εξοικονόμηση ενέργειας, αλλά και τους προετοιμάζει για έναν κόσμο όπου η υπεύθυνη και βιώσιμη κατανάλωση θα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς του
Τα βασικά οφέλη της δράσης περιλαμβάνουν:
Μείωση της κατανάλωσης ενέργειας: Ακόμη και μικρές αλλαγές, όπως η μείωση της χρήσης ηλεκτρικού φωτισμού, συμβάλλουν στη σημαντική μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος.
Ευαισθητοποίηση μαθητών και κοινωνίας: Η ενεργή συμμετοχή των μαθητών τους καθιστά πρεσβευτές της βιώσιμης ανάπτυξης, ενισχύοντας την περιβαλλοντική συνείδηση τόσο στο σχολικό περιβάλλον όσο και στην κοινωνία.
Οικονομικά οφέλη: Η ορθολογική χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας μειώνει το κόστος κατανάλωσης, προσφέροντας οικονομικά οφέλη τόσο σε ιδιώτες όσο και σε δημόσιους οργανισμούς.
Προστασία του περιβάλλοντος: Η μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας οδηγεί σε περιορισμό της παραγωγής ενέργειας από μη ανανεώσιμες πηγές, μειώνοντας έτσι το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και συμβάλλοντας στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Η συμμετοχή στη δράση αυτή συνέβαλε στην ευαισθητοποίηση των μαθητών ως προς τη σημασία της εξοικονόμησης ενέργειας, καλλιεργώντας στάσεις και συμπεριφορές που προάγουν τη βιωσιμότητα και την υπεύθυνη διαχείριση των φυσικών πόρων. Τέλος, καλλιεργείται η περιβαλλοντική υπευθυνότητα και ενισχύεται η διαμόρφωση ενεργών πολιτών, οι οποίοι είναι έτοιμοι να υιοθετήσουν βιώσιμες πρακτικές στην καθημερινότητά τους.