Φυσικές Καταστροφές

Τίτλος Προγράμματος: «Φυσικές Καταστροφές»

Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί:

  • Δημήτριος Βουρνέλης
  • Αθανάσιος Παρτινούδης

Δήλωση Συμμόρφωσης και Παραγόμενου Υλικού της Δράσης

Βάσει του κάτωθι σχεδίου προγράμματος που αποστέλλεται, το τελικό παραγόμενο προϊόν που θα συμμετέχει στην εκδήλωση – παρουσίαση θα είναι podcast ή video διάρκειας πέντε (5’) λεπτών και θα περιλαμβάνει την παρουσίαση των δράσεων επί του πεδίου όπως αυτές έχουν προγραμματιστεί, ενδεικτικά:

Βιντεοσκοπημένη επίσκεψη των μαθητών στο Δάσος της Δαδιάς με παράλληλη ενημέρωση από κλιμάκιο της ΠΥ,

  • απόσπασμα υλικού από τη μεγάλη πυρκαγιά που ήδη διαθέτουμε στο αρχείο μας,
  • απόσπασμα συνέντευξης μαθητή που υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας,
  • απόσπασμα συνέντευξης εκπαιδευτικού που υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας,
  • αποσπάσματα συνεντεύξεων επαγγελματιών και αγροτών της περιοχής που υπέστησαν καταστροφές,
  • αποσπάσματα συνεντεύξεων – πρωτογενές υλικό -  καθώς και ευσύνοπτες αναφορές για τις εργασίες στην αίθουσα.

Η συνολική διάρκεια, μαζί με την εισήγηση που ορίζεται στα τρία (3’) λεπτά και θα πραγματοποιηθεί από τους μαθητές – συνέδρους, ανέρχεται σε οχτώ (8’) λεπτά ακριβώς.

Οι υπεύθυνοι της σχολικής μονάδας για το πρόγραμμα δεσμεύονται να αποστείλουν το παραγόμενο υλικό εντός του χρονικού ορίου που τίθεται από τους διοργανωτές (15 έως 20 ημέρες).

Συνοπτική Περιγραφή – Προγραμματισμένες Δράσεις

Με δεδομένο το γεγονός ότι:

  • η κλιματική κρίση συμβαίνει τώρα και απειλεί καίρια τόσο τις ανθρώπινες δραστηριότητες όσο και το σύνολο των οικοσυστημάτων του πλανήτη,
  • τα επιστημονικά δεδομένα για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής είναι πλέον καθολικά και τα σενάρια εξέλιξης επιδεινώνονται συνεχώς,

επιπροσθέτως καταγεγραμμένα επιστημονικά στοιχεία που αναφέρουν πως:

  • ο Ιούλιος του 2019 ήταν ο πιο θερμός μήνας όλων των εποχών: θερμοκρασίες ρεκόρ καταγράφηκαν στη βόρεια Ευρώπη, με κύματα καύσωνα τα οποία έφτασαν να επηρεάζουν ακόμη και τον Αρκτικό Κύκλο,
  • ότι αντιστοίχως στη Γροιλανδία, σε μια μόνο ημέρα έλιωσαν 11 δισεκ. τόνοι πάγου,
  • ο παγετώνας της Γροιλανδίας έχασε 197 γιγατόνους πάγου,
  • ακόμη πως στη Σιβηρία τεράστιες πυρκαγιές κατέστρεψαν πολύτιμα, ζωογόνα δάση σε μια έκταση συγκριτικά μεγαλύτερη από το Βέλγιο.

καλούμαστε ως ανθρωπότητα να αντιμετωπίσουμε μια ιστορικά πρωτοφανή καταστροφική πρόκληση. Γενικότερα θα καταθέταμε παρακάτω διαπιστώσεις όπως:

  • Οι συνέπειες της μέχρι σήμερα δεδομένης υπερθέρμανσης του πλανήτη μας είναι ήδη αισθητές.
  • Η  κλιματική κρίση πρέπει να αναχαιτιστεί άμεσα πριν οδηγήσει στη κατάρρευση του ανθρώπινου πολιτισμού και των φυσικών οικοσυστημάτων.
  • Η καύση ορυκτών καυσίμων, η αποψίλωση των δασών και η κτηνοτροφία επηρεάζουν ολοένα και περισσότερο το κλίμα και τη θερμοκρασία της γης καθώς απελευθερώνουν τεράστιες ποσότητες αερίων του θερμοκηπίου.
  • Τα φυσικά αίτια, όπως οι μεταβολές της ηλιακής ακτινοβολίας ή της ηφαιστειακής δραστηριότητας, εκτιμάται ότι έχουν συμβάλει λιγότερο από περίπου 0,1 °C στη συνολική αύξηση της θερμοκρασίας μεταξύ 1890 και 2010.
  • Η περίοδος 2011-2020 ήταν η θερμότερη δεκαετία που έχει καταγραφεί ποτέ, καθώς η παγκόσμια μέση θερμοκρασία ξεπέρασε τα προβιομηχανικά επίπεδα κατά 1,1 °C σε περιόδους. Γενικότερα, η ανθρωπογενής υπερθέρμανση του πλανήτη αυξάνεται με ρυθμό 0,2 °C ανά δεκαετία. Μια τιμή αύξησης της θερμοκρασίας κατά 2 °C αναφορικά με την προβιομηχανική εποχή συνδέεται με δυσμενείς επιπτώσεις για το φυσικό περιβάλλον και την ανθρώπινη ύπαρξη, καθώς και με πολύ υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης επικίνδυνων και πιθανώς καταστροφικών και βίαιων αλλαγών στο παγκόσμιο περιβάλλον και τα επιμέρους οικοσυστήματα.

Για τον λόγο αυτό, η διεθνής κοινότητα έχει αναγνωρίσει την ανάγκη να διατηρηθεί η αύξηση της θερμοκρασίας αρκετά πιο κάτω από τους 2 °C και να συνεχιστούν οι προσπάθειες για τον περιορισμό της στους 1,5 °C. Τόσο η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής όσο και η προσαρμογή σε έναν πλανήτη όπου η θερμοκρασία συνεχώς αυξάνεται αποτελούν κορυφαίες προτεραιότητες για την ΕΕ. Πρέπει να δράσουμε για το κλίμα τώρα. Με την ως άνω κατόπτευση η σχολική μας κοινότητα στο σύνολό της οργάνωσε δράσεις και ενέργειες με σκοπό την ευαισθητοποίηση, ενσυναίσθηση, και την επιδιωκόμενη αλλαγή στάσεων των νέων ανθρώπων, των μαθητών μας, σε ένα ευρύτερο πλαίσιο παγκόσμιας πολιτειότητας.

Έτσι, στα πλαίσια ενός ευρύτερου project βάσει συγκεκριμένων διδακτικών προσεγγίσεων, τεχνικών και μεθοδολογίας βιωματικής μάθησης (Kolb), σχεδιάστηκαν και βρίσκονται σε εξέλιξη οι κάτωθι δράσεις, διδακτικές ενέργειες τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης σε επίπεδο αίθουσας καθώς και σε πεδίο:

  • Επίσκεψη στο χώρο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας του Τμήματος Ορεστιάδας όπου οι μαθητές θα ενημερωθούν για την οργάνωση, το προσωπικό και την εκπαίδευση, τα μέσα καθώς και τον τρόπο πυρόσβεσης αναλόγως κινδύνου,
  • Επίσκεψη στο Τμήμα Πολιτικής Προστασίας Ν. Έβρου στην Αλεξανδρούπολη,
  • Επίσκεψη στο Δασαρχείο Σουφλίου και στο Δάσος της Δαδιάς με παρουσία του Πυροσβεστικού Κλιμακίου Σουφλίου όπου θα πραγματοποιηθεί στοχευόμενη ενημέρωση για τα πρόσφατα γεγονότα που έλαβαν χώρα το καλοκαίρι του προηγούμενου έτους με συγκεκριμένες παράλληλες συνεντεύξεις και μαρτυρίες ειδικών που συμμετείχαν καθώς και κατοίκων,
  • Συνέντευξη με μαθητή του σχολείου μας που βίωσε τη φωτιά του τμήματος Γ1 καθώς και εκπαιδευτικού ομοίως,
  • Διδακτικές προσεγγίσεις και παρεμβάσεις διαθεματικά και διεπιστημονικά στα πλαίσια ανάλογων διδακτικών αντικειμένων με τη χρήση του Φωτόδεντρου, του Phet Colorado και τη γενικότερη χρήση μέσων και εργαλείων ΤΠΕ σχετικά με προσομοιώσεις, οπτικοποιήσεις και την αξιολόγηση του Προγράμματος  καθώς και τη χρήση πηγών και αποθετηρίων,
  • Παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού, podcast όπου θα παρουσιάζονται και κοινοποιούνται οι δράσεις.
  • Αξιολόγηση του Προγράμματος και των επιμέρους Δράσεων με ρουμπρίκες αξιολόγησης, εννοιολογικών χαρτών με εφαρμογές, ερωτήματα ανοιχτού και κλειστού τύπου καθώς και quiz σε ηλεκτρονική μορφή με τη χρήση εφαρμογών όπως Kahoot και Quizzez.

Σχετικά με τις διδακτικές παρεμβάσεις αποκλειστικά στα πλαίσια της αίθουσας ενδεικτικά θα αναφέρουμε τα παρακάτω συνοπτικά:

  • Παρουσιάστηκε κείμενο με τίτλο: «Παγκόσμιες κλιματικές αλλαγές της GreenPeace που βρίσκεται ως παράθεμα στο βιβλίο μαθητή της Ε’ Τάξης».
  • Προβολή βίντεο διάρκειας (4.82’’), με τίτλο: «το ρολόι της καταστροφής  - εκπομπές (Ο2), με θέμα την κλιματική κρίση (Φωτόδεντρο).
  • Παρουσιάζεται γραφικό στοιχείο προσομοίωσης φαινομένου τσουνάμι που προκαλείται από υποθαλάσσιο σεισμό (Φωτόδεντρο).

Οι ομάδες εργασίας των μαθητών ασχολήθηκαν με επιλεγμένες μελέτες περίπτωσης που αφορούν καταστροφικά ή βίαια φαινόμενα που έλαβαν χώρα στο ελλαδικό περιβάλλον όπως ακολούθως: α) υποτίμησαν τη φωτιά, κάηκε η Αττική, β) εγκλωβισμένοι μέσα στις πλημμύρες στη Δ. Αττική, γ) νέες κατολισθήσεις στο νομό Ηλείας, δ) ο σεισμός του 1978 στη Θεσσαλονίκη και ε) η Μινωική έκρηξη του ηφαιστείου στη Σαντορίνη.

Κοινοποίηση – Επικοινωνία και Διάχυση του Προγράμματος:

Η οικεία σχολική μονάδα διαθέτει από τις 30/11/23 εδικό χώρο – στούντιο ραδιοφώνου που λειτουργεί βάσει της συμμετοχής του σε πανελλήνια και ευρωπαϊκά προγράμματα όπου και θα κοινοποιηθεί το σύνολο της δράσης, στο εν λόγω στούντιο θα γίνει η παραγωγή του οπτικοακουστικού υλικού σε ευρύτερη κλίμακα και θα διανεμηθεί ψηφιοποιημένο σε όλες τις Τάξεις/Τμήματα για την περεταίρω αξιοποίησή του σε διδακτικά πλαίσια. Θα πραγματοποιηθεί ειδική εκδήλωση παρουσίασης στην αίθουσα εκδηλώσεων της σχολικής μας μονάδας. Η σχολική μονάδα δεσμεύεται να παρουσιάσει οπτικοακουστικό υλικό δράσεων για τις ανάγκες και απαιτήσεις του «Προγράμματος».

Υλικό τεκμηρίωσης/επίσημο site του σχολείου μας:

https://1dimorest.wixsite.com/1dimorest

Συγγραφέας: 
jvground