Ευρήματα Έρευνας και Προτάσεις για Ενίσχυση της Δράσης
Στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Πεύκης, πιστεύουμε ακράδαντα στη δύναμη της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Για να κατανοήσουμε σε βάθος την περιβαλλοντική συνείδηση και τις γνώσεις των μαθητών/τριών μας, καθώς και την προθυμία τους για ενεργό συμμετοχή σε πρωτοβουλίες, πραγματοποιήσαμε μια πρόσφατη έρευνα. Σκοπός μας ήταν να μετρήσουμε το επίπεδο περιβαλλοντικής ωριμότητας της μαθητικής μας κοινότητας, ειδικά γύρω από την ανακύκλωση και γενικότερα τα ζητήματα βιωσιμότητας, ώστε να σχεδιάσουμε τις επόμενες, πιο στοχευμένες δράσεις μας. Τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου είναι όχι μόνο ενθαρρυντικά αλλά και εξαιρετικά διαφωτιστικά, υπογραμμίζοντας ένα πολύ υψηλό επίπεδο ευαισθητοποίησης και την ετοιμότητα της μαθητικής κοινότητας για περαιτέρω περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες.
Βασικά ευρήματα της έρευνας:
Η έρευνά μας ανέδειξε σημαντικά στοιχεία:
- Κατανόηση της ανακύκλωσης: Σχεδόν όλοι οι μαθητές/τριες (97,5%) αντιλαμβάνονται ορθά την ανακύκλωση ως διαλογή για επαναχρησιμοποίηση, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία (96,8%) αναγνωρίζει τη σημασία της για ένα καθαρό περιβάλλον.
- Ενδιαφέρον για περιβαλλοντικά θέματα: Το ενδιαφέρον για περιβαλλοντικά θέματα είναι πολύ μεγάλο, με το 74,7% των μαθητών/τριών να δηλώνει ότι τους αρέσει πολύ να μαθαίνουν γι' αυτά. Σχεδόν καθολική είναι η πεποίθηση (99,4%) ότι είναι πολύ σημαντικό να φροντίζουμε το περιβάλλον.
- Πρακτική εφαρμογή: Η ανακύκλωση αποτελεί μια αρκετά εδραιωμένη συνήθεια στο σπίτι, με το 45,6% των μαθητών/τριών να ανακυκλώνει «πάντα» και το 31% «συχνά». Στο σχολείο, το 99,4% δηλώνει ότι γίνεται ανακύκλωση.
- Προθυμία για δράση: Η πλειοψηφία των μαθητών/τριών (46,2%) «βοηθάει πολύ» στην ανακύκλωση. Υπάρχει συντριπτική επιθυμία για περισσότερη ανακύκλωση στο σχολείο (78,5% θέλουν «πολύ») και για ενεργή συμβολή στην προστασία του περιβάλλοντος γενικότερα (82,9% θέλουν «πολύ» να κάνουν κάτι περισσότερο).
- Ανάγκη για συνεχή εκπαίδευση: Παρόλα αυτά, ένα μικρό ποσοστό εξακολουθεί να έχει λανθασμένες αντιλήψεις σχετικά με συγκεκριμένες περιβαλλοντικές πρακτικές, όπως η χρήση πλαστικών μπουκαλιών, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για συνεχή και στοχευμένη εκπαίδευση.
Προτάσεις για το μέλλον:
Με βάση τα πολύτιμα δεδομένα της έρευνας, προτείνονται οι ακόλουθες δράσεις για την περαιτέρω ενίσχυση της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και δράσης:
Ενίσχυση και διεύρυνση των σχολικών προγραμμάτων ανακύκλωσης:
Τοποθέτηση περισσότερων, ευδιάκριτων και προσβάσιμων κάδων ανακύκλωσης σε κοινόχρηστους χώρους ή τάξεις.
Υλοποίηση εκπαιδευτικών εκστρατειών εντός του σχολείου, με έμφαση στην ορθή διαλογή των ανακυκλώσιμων υλικών.
Ενθάρρυνση της ενεργού συμμετοχής των μαθητών/τριών στην οργάνωση και προώθηση των διαδικασιών ανακύκλωσης μέσω ομάδων δράσης ή περιβαλλοντικών projects.
Διεύρυνση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης πέρα από την ανακύκλωση:
Έμφαση σε πρακτικές εξοικονόμησης πόρων, όπως νερό, χρήση ενεργειακά αποδοτικών συσκευών και μείωση της σπατάλης τροφίμων.
Ενίσχυση της εκπαίδευσης στις αρχές της «μείωσης» και της «επαναχρησιμοποίησης» (Reduce, Reuse, Recycle), αναδεικνύοντας τη σημασία της αποφυγής πλαστικών μιας χρήσης.
Ενημέρωση για την ορθή διαχείριση ειδικών απορριμμάτων (μπαταρίες, ηλεκτρικές συσκευές κ.ά.).
Οργάνωση πρακτικών περιβαλλοντικών δράσεων:
Διοργάνωση τακτικών ημερών καθαρισμού στο σχολείο ή σε κοντινές περιοχές.
Ανάπτυξη μαθητικών projects με περιβαλλοντικό χαρακτήρα (σχολικός λαχανόκηπος, κατασκευή αντικειμένων από ανακυκλώσιμα υλικά κ.ά).
Οργάνωση επισκέψεων σε κέντρα ανακύκλωσης και συνεργασίες με τοπικούς φορείς.
Ενθάρρυνση κριτικής σκέψης και διαλόγου:
Δημιουργία ευκαιριών για ανοιχτές συζητήσεις στην τάξη σχετικά με περιβαλλοντικά ζητήματα.
Ενθάρρυνση των μαθητών/τριών να μεταφέρουν τις γνώσεις και την περιβαλλοντική τους συνείδηση στην οικογένεια και την κοινότητά τους.
Οι παραπάνω προτάσεις μπορούν να αξιοποιήσουν την ήδη υπάρχουσα ισχυρή περιβαλλοντική συνείδηση και την προθυμία για δράση των μαθητών/τριών, οδηγώντας σε πιο αποτελεσματικές και βιώσιμες περιβαλλοντικές πρακτικές εντός και εκτός σχολείου.
Συνεχίζουμε το έργο μας για ένα πιο πράσινο και υπεύθυνο μέλλον!