Έρευνα και Περιβαλλοντικές Συνήθειες (2024-2025)

Στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Πεύκης, η ενεργός περιβαλλοντική δράση ξεκινά από την καθημερινότητά μας! Με στόχο να κατανοήσουμε καλύτερα τις περιβαλλοντικές συνήθειες των μαθητών/τριών μας, δηλαδή συνήθειες μεταφοράς δεκατιανού και νερού, πραγματοποιήσαμε μια ενδιαφέρουσα έρευνα κατά τη σχολική χρονιά 2024-2025. Όπως λέει και το σύνθημά μας: «Όταν γνωρίζεις, διαχειρίζεσαι σωστά!».

Βασικά ευρήματα της έρευνας 2024-2025:

Νερό – Εξαιρετική επίδοση: Η χρήση παγουριού είναι σχεδόν καθολική σε όλες τις τάξεις, φτάνοντας ή υπερβαίνοντας το 90%, με πολλές τάξεις να επιτυγχάνουν 100%. Αυτό αναδεικνύει την υψηλή περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών μας στην επαναχρησιμοποίηση.

Δεκατιανό 

  • Το επαναχρησιμοποιούμενο πλαστικό μπολ είναι η συχνότερη και θετική επιλογή στις περισσότερες τάξεις (π.χ., 65,4% στην Α', 61,5% στο Β1), συμβάλλοντας στη μείωση απορριμμάτων.
  • Ωστόσο, η υψηλή χρήση συσκευασιών εργοστασίου (π.χ., 41,7% στη Δ2) αποτελεί ανησυχία, καθώς πρόκειται για μη ανακυκλώσιμες συσκευασίες μιας χρήσης που επιβαρύνουν το περιβάλλον.
  • Η χρήση αλουμινόχαρτου παραμένει μη βιώσιμη επιλογή λόγω της μεγάλης ενεργειακής δαπάνης και της δυσκολίας ανακύκλωσης.
  • Τάξεις όπως η Ε2 ξεχωρίζουν για την αυξημένη χρήση χάρτινης συσκευασίας (31,6%) και τα μεταλλικά μπολ (π.χ., 19% στην Ε1) αποτελούν επίσης θετικές εναλλακτικές.

Σύγκριση με την προηγούμενη σχολική χρονιά (2022-2023): Θετική εξέλιξη!

Η σύγκριση των συνολικών αποτελεσμάτων δείχνει πρόοδο στις βιώσιμες συνήθειες:

Νερό: Η χρήση παγουριού αυξήθηκε από 89,2% το 2022-2023 σε 96,6% το 2024-2025.

Δεκατιανό

  • Το επαναχρησιμοποιούμενο πλαστικό μπολ αυξήθηκε από 36,4% σε 45,6% – μια σημαντική ενίσχυση της επαναχρησιμοποίησης.
  • Η χρήση μεταλλικού μπολ επίσης αυξήθηκε από 1,7% σε 3,6%.
  • Οι συσκευασίες εργοστασίου μειώθηκαν από 22,7% σε 19%, ενώ το πλαστικό σακουλάκι από 16,5% σε 10,8%.
  • Το αλουμινόχαρτο παρέμεινε περίπου στα ίδια επίπεδα (10,3% σε 10,8%), υποδεικνύοντας ανάγκη για περαιτέρω ευαισθητοποίηση.

Συμπεράσματα & επόμενα βήματα:

Τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαιώνουν την ισχυρή περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών μας, ειδικά στην προτίμηση του παγουριού για το νερό. Όσον αφορά το δεκατιανό, υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω ενίσχυση της χρήσης επαναχρησιμοποιούμενων και λιγότερο ρυπογόνων επιλογών, με ιδιαίτερη έμφαση στη μείωση των μη ανακυκλώσιμων συσκευασιών εργοστασίου και στην πλήρη αποφυγή του αλουμινόχαρτου.

Θα αξιοποιήσουμε τα ευρήματα αυτά για να ενισχύσουμε την περιβαλλοντική μας εκπαίδευση, εστιάζοντας στη μείωση των πλαστικών μιας χρήσης για το δεκατιανό και προωθώντας ακόμα περισσότερο τις αρχές της επαναχρησιμοποίησης και της μείωσης των απορριμμάτων σε όλες τις καθημερινές μας συνήθειες.

                            Συνεχίζουμε το έργο μας για ένα πιο πράσινο και υπεύθυνο μέλλον!

Συγγραφέας: 
Ελένη Κιόρογλου