Το 4ο Δημοτικό Σχολείο σε Δράση για τις Global Action Days 2025

Με ενθουσιασμό και δημιουργικότητα συμμετείχε το 4ο Δημοτικό Σχολείο Πεύκης στις φετινές Global Action Days, τις παγκόσμιες ημέρες δράσης που διοργανώνει το Ίδρυμα για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (FEE - Foundation for Environmental Education). Από τις 22 Απριλίου έως τις 6 Μαΐου 2025, οι μαθητές/τριές μας ανέλαβαν δράση με τέσσερις ξεχωριστές δραστηριότητες, αφήνοντας το δικό τους, σημαντικό αποτύπωμα στην ευαισθητοποίηση για την προστασία του περιβάλλοντος.

1. Αναζητώντας τους Κρυμμένους Ήρωες κάτω από τα Πόδια μας! Η πρώτη δραστηριότητα, με τίτλο «Αποκαλύψτε τους κρυμμένους ήρωες κάτω από τα πόδια σας!», εξελίχθηκε σε μια συναρπαστική επιστημονική έρευνα στον σχολικό κήπο. Οι μικροί/ές μαθητές/τριες, οπλισμένοι/ες με την περιέργειά τους, επιχείρησαν να ανακαλύψουν τους γαιοσκώληκες. Παρόλο που η αρχική αναζήτηση δεν έφερε άμεσα αποτελέσματα, τα παιδιά δεν το έβαλαν κάτω! Εφαρμόζοντας ευρηματικές τεχνικές, όπως δονήσεις, χορό πάνω από το σκαμμένο έδαφος, πότισμα και κάλυψη με μαύρη σακούλα, έθεσαν τις βάσεις για μια νέα παρατήρηση, μαθαίνοντας στην πράξη την αξία της επιστημονικής μεθόδου και της επιμονής στην έρευνα.

2. Γνωρίστε τους Προστάτες των Φυτών μας! Στη δεύτερη δραστηριότητα, «Meet our plant protectors», οι μαθητές/τριες μεταμορφώθηκαν σε μικρούς «προστάτες του περιβάλλοντος». Μέσα από ένα απλό αλλά εντυπωσιακό πείραμα, κατανόησαν τον καθοριστικό ρόλο των φυτών στην απορρόφηση του νερού και την προστασία του εδάφους από τη διάβρωση. Συγκρίνοντας την απορρόφηση νερού σε δύο γλάστρες, μία με φυτό και μία χωρίς, τα παιδιά διαπίστωσαν βιωματικά την «υπερδύναμη» των ριζών να συγκρατούν το νερό, αναδεικνύοντας την αξία της βλάστησης για την υγεία του πλανήτη μας και την πρόληψη φυσικών φαινομένων.

3. Χτίζοντας μια Κληρονομιά Βιοοικονομίας Η τρίτη δραστηριότητα, «Χτίζοντας μια κληρονομιά βιοοικονομίας», εισήγαγε τους/τις μαθητές/τριες στον μαγικό κόσμο της κυκλικής οικονομίας. Τα παιδιά έμαθαν πώς τα υπολείμματα των τροφών – ό,τι περίσσευε από το δεκατιανό τους και ό,τι έφερναν από το σπίτι – μπορούν να μετατραπούν σε πολύτιμο λίπασμα, το κομπόστ. Στη συνέχεια, αξιοποίησαν το κομπόστ για να θρέψουν τα νέα φυτά του σχολικού κήπου, κλείνοντας έναν σημαντικό κύκλο και κατανοώντας την αξία της ανακύκλωσης, της μείωσης των απορριμμάτων και της βιώσιμης διαχείρισης των πόρων.

4. Γιορτάζοντας τη Φύση στον Σχολικό Κήπο Τέλος, η τέταρτη δραστηριότητα οδήγησε τους/τις μικρούς/ές μαθητές/τριες στην καρδιά του σχολικού κήπου, όπου αντί να αναζητήσουν προβλήματα, βυθίστηκαν στην ομορφιά της φύσης. Γοητευμένα από το κελάηδημα των πουλιών, τον επιβλητικό κορμό της ελιάς, τη δροσιά της σκιάς και την απαλότητα του χορταριού, τα παιδιά γιόρτασαν αυθόρμητα τη φύση. Χορός, παιχνίδια και στιγμές χαλάρωσης ανέδειξαν την ανάγκη για χώρους όπου τα παιδιά μπορούν απλά να είναι παιδιά, να συνδεθούν με το φυσικό περιβάλλον και να εκτιμήσουν την ομορφιά του, ξεκινώντας από τον μικρόκοσμο του σχολικού τους κήπου.

Οι δράσεις αυτές του 4ου Δημοτικού Σχολείου Πεύκης αποτελούν ένα φωτεινό παράδειγμα για το πώς η περιβαλλοντική εκπαίδευση μπορεί να γίνει βιωματική, διασκεδαστική και ουσιαστική για τους μικρούς/ές μαθητές/τριες. Μέσα από την παρατήρηση, τον πειραματισμό και την άμεση επαφή με τη φύση, τα παιδιά έγιναν ενεργοί πολίτες του πλανήτη, έτοιμοι να αναλάβουν δράση για ένα πιο βιώσιμο μέλλον.

https://thessi.gr/article?id=361683

 

 

Συγγραφέας: 
Ελένη Κιόρογλου