΄΄Κηπουράκια εν δράσει΄΄

Φύτευση λεμονιάς
Φύτευση περγαμόντο
Φύτευση πορτοκαλίας
Φύτευση φράπας
Κατασκευή νέου σχολικού κήπου από το δήμο Κερατσινίου- Δραπετσώνας
Δημιουργία παρτεριών
Φύτευση λεβάντας και δενδρολίβανου

      Λίγα λόγια για το πρόγραμμά μας,

        Τα τελευταία χρόνια λόγω της κλιματικής αλλαγής και της υπερβολικής ανθρώπινης παρέμβασης μέσα στο φυσικό στοιχείο, αναγνωρίζεται ολοένα και περισσότερο η αξία και η αναγκαιότητα δημιουργίας ενός σχολικού κήπου.

        Από το 1929 με το νόμο 4397, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, ιδρύονται σχολικοί κήποι στα δημοτικά σχολεία, με σκοπό την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε περιβαλλοντικά θέματα και την απόκτηση δεξιοτήτων καλλιέργεια της γης.Την εποχή εκείνη όμως, δεν υπήρχε ενημέρωση και και συνείδηση των περιβαλλοντικών προβλημάτων κι έτσι δεν είχε αναγνωριστεί η περιβαλλοντική αξία του σχολικού κήπου.Παρ΄όλες τις δυσκολίες, πολλά δημόσια σχολεία, διατηρούσαν σχολικούς κήπους μέχρι τη δεκαετία του 1960, δίνοντας έτσι στους μαθητές τη μοναδική ευκαιρία της βιωματικής μάθησης.

       Σήμερα ο σχολικός κήπος θεωρείται απαραίτητος για την επαφή των μαθητών με τη φύση. Η επαφή αυτή βοηθάει στην κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών και στην απόκτηση μιας περιβαλλοντικής υπεύθυνης συμπεριφοράς. Παράλληλα ένας σχολικός κήπος συμβάλλει στη βελτίωση του μικροκλίματος, στη μείωση των των αέριων ρύπων και στη μείωση των της ηχορύπανσης. Ένας σχολικός κήπος μπορεί να περιλαμβάνει δενδροστοιχίες, παρτέρια με καλλωπιστικά και αρωματικά φυτά, αλλά και λαχανικά.

     Το 5ο Δημοτικό Σχολείο Κερατσινίου βρίσκεται σε μια υποβαθμισμένη περιβαλλοντικά περιοχή και η έλλειψη πρασίνου είναι αισθητή. Στην αυλή του σχολείου υπάρχουν κάποια πεύκα αλλά ο κήπος του είναι φτωχός έχοντας διάσπαρτα κάποια αναρριχώμενα φυτά και κάποιους καλλωπιστικούς θάμνους.

     Γι αυτό το λόγο φέτος (2023-24), μέσα στα πλαίσια του περιβαλλοντικού προγράμματος, ΄΄Κηπουράκια εν δράσει΄΄ η Πέμπτη τάξη του σχολείου μας πήρε την πρωτοβουλία να ομορφύνει την αυλή δημιουργώντας ένα νέο κήπο φυτεύοντας εσπεριδοειδή, λαχανικά και διάφορα βότανα.Το πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί σε τέσσερα επίπεδα:

1ο Επίπεδο: Θεμελιώδεις γνώσεις

2ο Επίπεδο: Εντοπισμός ζητήματος /προβλήματος

3ο Επίπεδο Διερεύνηση ζητήματος/προβλήματος

4ο Επίπεδο: Δράσεις

Στόχοι 1ου Επιπέδου

  • Αναγνώριση των μορφολογικών και λειτουργικών στοιχείων διαφόρων σχολικών κήπων.
  • Ενημέρωση για την αισθητική, περιβαλλοντική κι εκπαιδευτική αξία ενός σχολικού κήπου.
  • Αναγνώριση των πλεονεκτημάτων της δημιουργία σχολικού κήπου.

Στόχοι 2ου Επιπέδου

  • Σύγκριση της αυλής του σχολείου με άλλες σχολικές αυλές.
  • Εντοπισμός των μορφολογικών και λειτουργικών στοιχείων βλάστησης της αυλής του σχολείου
  • Προβληματισμός για τον ανασχεδιαμό του σχολικού κήπου.

Στόχοι 3ου Επιπέδου

  • Διερεύνηση των κλιματολογικών, εδαφολογικών,και οικονομικών προϋποθέσεων δημιουργίας σχολικού κήπου.
  • Διερεύνηση των αντιλήψεων των μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων για τη δημιουργία σχολικού κήπου

Στόχοι 4ου Επιπέδου

  • Ενημέρωση και ενεργοποίηση όλης της σχολικής κοινότητας για τη δυνατότητα δημιουργίας σχολικού κήπου.
  • Σχεδιασμός σχολικού κήπου.
  • Συνεργασία με τους κατάλληλους φορείς (πχ. υπηρεσίες τοπικής αυτοδιοίκησης, σύλλογος διδασκόντων, σύλλογος γονέων και κηδεμόνων)
  • Κατανομή αρμοδιοτήτων για τη φύτευση, καλλιέργεια και και φροντίδα του σχολικού κήπου.

Διάρκεια προγράμματος: Τουλάχιστον ένα σχολικό έτος

Γενική περιγραφή σχεδίου εργασίας-μεθοδολογίας

1ο Επίπεδο:Θεμελιώδεις γνώσεις

     Ο εκπαιδευτικός ενημερώνει τους μαθητές για βασικά θέματα σχετικά με την περιβαλλοντική, αισθητική και παιδαγωγική αξία ενός σχολικού κήπου.

2ο Επίπεδο-3ο Επίπεδο: Εντοπισμός και διερεύνηση του ζητήματος

    Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες ,κάνουν έρευνα μέσα στο σχολείο, ταξινομούν τις απαντήσεις και με την κατάλληλη επεξεργασία βγάζουν συμπεράσματα.

4ο Επίπεδο.Δράσεις

    Οι μαθητές σχεδιάζουν και προβαίνουν σε δράσεις σύμφωνα με τους στόχους που τίθενται παραπάνω. Το σχολείο συνεργάζεται με διάφορους τοπικούς φορείς (δήμος, γονείς, καταστήματα, τοπική εφημερίδα κ.α) για τη δημιουργία και συντήρηση του σχολικού κήπου.

Σύνδεση με άλλα μαθήματα: Βιολογία ,Φυσική,Μαθηματικά, Καλλιτεχνικά

     Υλοποίηση προγράμματος

     Με τη σύμφωνη γνώμη της Διεύθυνσης του σχολείου όσο και του Συλλόγου γονέων προχωρήσαμε  αρχές Δεκέμβρη, στο αίτημά μας προ το Δήμο Κερατσινίου - Δραπετσώνας για δημιουργία νέου κήπου στην αυλή μας. Το αίτημα έγινε δεκτό κι έτσι τον Ιανουάριο το Τμήμα Μικροέργων έφτιαξε το παρτέρι. Στη συνέχεια το Τμήμα Πρασίνου έβαλε κοσκινισμένο χώμα μέσα στο οποίο φύτεψε εσπεριδοειδή και θάμνους όπως λεβάντα και δενδρολίβανο. Το έργο ολοκληρώθηκε τέλη Φεβρουαρίου όπου τοποθετήθηκε και το αυτόματο πότισμα.Να σημειωθεί ότι τη δενδροφύτευση την έκαναν τα παιδιά. Στη συνέχεια τα παιδιά φύτεψαν στον κήπο λαχανικά έτσι ώστε μέχρι τον Ιούνιο , με το τέλος τη σχολικής χρονιάς να έχουν μπει στη διαδικασία της συγκομιδής. Η δράση αυτή αναρτήθηκε στο blog του σχολείου, και παράλληλα έγινε ο σχεδιασμός και η παραγγελία ενός T shirt για κάθε παιδί αναγράφοντας πάνω του ΄΄Κηπουράκια εν δράσει΄΄.

 

 

Συγγραφέας: 
Grammatistis200200