Οικολογικά τυπώματα στην τάξη με φυσικά υλικά

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός - Εικαστικός Θεοδώρα Χανδρινού 

https://blogs.sch.gr/arteducate/2023/05/16/oikologika-typomata-me-fysika-ylika/

Το σχολικό έτος 2022-2023 με τους μαθητές και τις μαθήτριες στο 41º Δημοτικό Σχολείο Αθήνας «Νικόλαος Γύζης»  υλοποιήσαμε καινοτόμα, δημιουργικά εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις, με κύριο άξονα την Τέχνη, στο πλαίσιο της διδασκαλίας των Εικαστικών μαθημάτων. Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός Εικαστικός: Θεοδώρα Χανδρινού.

Συμμετέχοντας στα «Οικολογικά Σχολεία», με το αντίστοιχο εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα, υλοποιήθηκαν ομαδικές και ατομικές εικαστικές δημιουργίες.

Μπορείτε να δείτε περισσότερα ακολουθώντας τους σχετικούς συνδέσμους, στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και στην ψηφιακή πλατφόρμα των οικολογικών σχολείων:

* Το οικολογικό και δημιουργικό Σχολείο μας / Our eco-friendly and creative School

https://blogs.sch.gr/arteducate/2022/10/16/to-oikologiko-kai-dimioyrgiko-scholeio-mas-our-eco-friendly-and-creative-school/

Αξιοποιήσαμε τεχνικές της χαρακτικής και έγινε σύνδεση με το πολιτιστικό μας πρόγραμμα:

* ΛΑΜΠΡΟΣ ΟΡΦΑΝΟΣ – ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ / LAMBROS ORFANOS – FROM THE SCHOOL TO THE MUSEUM

https://blogs.sch.gr/arteducate/2022/10/30/lampros-orfanos-apo-to-scholeio-sto-moyseio-kainotomo-ekpaideytiko-programma/

Διαδικασία υλοποίησης

Έγινε συζήτηση για τους 17 στόχους της αειφόρου ανάπτυξης και εστιάσαμε στην υγιεινή διατροφή, την υγεία και ευημερία. Με αφορμή την δραστηριότητα αναπτύξαμε τους στόχους 1. 2. 3. 12. 13.

Έγινε διάλογος για την αξία της καλλιέργειας οικολογικής συνείδησης και την σύνδεση που υπάρχει με τους φυσικούς πόρους, την ενέργεια και την μείωση της κατανάλωσης.

Συνεργασία με φορείς

Αξιοποιήθηκε Εκπαιδευτικό υλικό από την Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης ( ΕΕΠΦ)

https://www.eepf.gr/el/, την UNESCO, τον Διεθνή φορέα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης FEE – Foundation for the Environmental Education  καθώς συμμετείχαμε στις Διεθνείς ημέρες δράσης (Global Action Days 2023) https://www.fee.global/global-action-days-2023. Επίσης, αξιοποιήσαμε εκπαιδευτικό υλικό από το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας. Στο χώρο του Μουσείου παρακολούθησα ένα εξαιρετικό σεμινάριο, που διοργάνωσε η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Κάνοντας διάχυση, των γνώσεων που έλαβα, επιστρέφοντας στην τάξη τα παιδιά ενημερώθηκαν και κατανόησαν την σχέση των ανθρώπινων επιλογών μας με την κλιματική αλλαγή. 

Υλικά και μέσα που χρησιμοποιήθηκαν 

Το βίντεο που ακολουθεί έδωσε ιδέες στα παιδιά και γνώσεις.  Πειραματίστηκαν, δοκίμασαν και πέτυχαν να δημιουργήσουν τυπώματα με φυσικά υλικά, μέσα στην τάξη.

https://youtu.be/PeCZo0RHkAg

Τα φυσικά υλικά που χρησιμοποιήσαμε για την δραστικότητα ήταν:

* καρότα ωμά φρέσκα * πατάτες κομμένες σε ψηφίδες * παντζάρι και πράσινα φύλλα * χρώματα με βάση το νερό * πινέλα * μαρκαδόροι, χαρτιά και χαρτόνια * προτζέκτορας * ηλεκτρονικός υπολογιστής και διαδίκτυο

Αποτελέσματα και αντίκτυπος

Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήξαμε ήταν το εξής:  τα παιδιά στην πλειοψηφία τους δεν γνώριζαν την σπουδαιότητα της σωστής ποιοτικής διατροφής, ώστε να έχουμε καλή υγεία και ευεξία.

Μετά από την εφαρμογή των σχετικών μαθημάτων συγκεντρώσαμε τα αποτελέσματα από τα κείμενα των παιδιών της Ε’ τάξης και παρουσιάζουμε τις απόψεις τους:

* Με τις σωστές διατροφικές μας συνήθειες και επιλογές θωρακίζουμε τον οργανισμό μας, διασφαλίζουμε την υγεία μας και συμβάλουμε στην προστασία του πλανήτη μας, Γη. * Υπάρχει σύνδεση της υγιεινής μεσογειακής διατροφής με την κλιματική αλλαγή. * Είναι ανάγκη να κάνουμε εξοικονόμηση ενέργειας και πόρων με στόχο την αειφορία, για να έχει μέλλον η Γη μας. * Σεβόμαστε το περιβάλλον μας όταν νοιαζόμαστε για το οικολογικό αποτύπωμα που αφήνουμε. * Οι προσωπικές μας επιλογές και η στάση ζωής που έχουμε επηρεάζουν τον εαυτό μας, τους γύρω μας και τον πολύτιμο πλανήτη που ζούμε, τη Γη μας!

Το αποτέλεσμα της προσπάθειας των παιδιών εκτέθηκε στην τάξη.

Από τα σχόλια των παιδιών αποδείχθηκε πως η βιωματική μας δράση μετέδωσε θετικά μηνύματα με ξεκάθαρο τρόπο και τα παιδιά έλαβαν γνώσεις μέσα από καινοτόμες προσεγγίσεις. Δημιουργήθηκαν όμορφα εικαστικά έργα. Τα παιδιά χάρηκαν τη συνεργασία, με στόχο την φιλοτέχνηση και έκθεση των έργων τους.

Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά!

Συγγραφέας: 
TheodoraChandrinou