Ολυμπιάδα Ρομποτικής

Η ομάδα Robotic gREen girls των Απογευματινών Ομίλων Ρομποτικής Mindstorms Εκάλης που απαρτίζεται από τις μαθήτριες Παπαδοπούλου Χριστίνα και Τσιτσικοπούλου Ιφιρένα του Γ’ Αρσακείου-Τοσιτσείου Δημοτικού, μαζί με την καθηγήτρια Πληροφορικής-Ρομποτικής και προπονήτριά τους, κ. Πλουμιδάκη Πωλίνα, από τις αρχές Μαρτίου έως και το τέλος Νοεμβρίου βίωσαν ένα υπέροχο «ταξίδι», κυριολεκτικά και μεταφορικά, στο μαγικό κόσμο της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, μέσα από τη συμμετοχή τους στην Ολυμπιάδα Ρομποτικής.

Το έναυσμα δόθηκε στις αρχές Μαρτίου 2016 με την ανακοίνωση του θέματος της φετινής Ολυμπιάδας, το οποίο ήταν η Ανακύκλωση. Το πρώτο αγωνιστικό σύνθημα σήμανε στις 26 Ιουνίου 2016, όταν πραγματοποιήθηκε ο Περιφερειακός Διαγωνισμός Αττικής, από τον οποίο προκρίθηκε η ομάδα στον Τελικό του 8ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Ρομποτικής. Κατόπιν, στις 02 Ιουλίου 2016 ορίστηκε ο Τελικός του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Ρομποτικής, στον οποίο η ομάδα διακρίθηκε και οι μαθήτριες ανακηρύχθηκαν εθνικές νικήτριες. Το πανελλήνιο μετάλλιο αποτέλεσε «εισιτήριο» για την Παγκόσμια Ολυμπιάδα Ρομποτικής στο Νέο Δελχί της Ινδίας το Νοέμβρη 2016.

Περιγραφή project:

Κεντρικός άξονας της πρότασης αποτελεί η δημιουργία ενός «πράσινου», οικολογικού σχολείου, το οποίο θα καλλιεργεί την περιβαλλοντική συνείδηση των μαθητών. Οι προτάσεις διαρθρώνονται γύρω από τις εξής θεματικές: α) ρομποτική, β) κτιριακή υποδομή και γ) διαθεματική υλοποίηση.

 

Α) Ρομποτική θεματική:

Στην πρόταση για το «πράσινο» σχολείο στόχος είναι ολόκληρη η σχολική μονάδα να είναι συνδεδεμένη με ένα έξυπνο ρομπότ, εκπαιδευτή-διαχωριστή, που ονομάζεται Ρέα, το οποίο είναι τοποθετημένο στον προαύλιο χώρο του σχολείου.

Σε ένα σχολείο παράγονται πολλά απορρίμματα όχι μόνο κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων αλλά και κατά τη διάρκεια των διδακτικών ωρών. Σύμφωνα με την παρούσα πρόταση, πλέον όλα τα σκουπίδια που παράγονται στο σχολείο, μόλις αυτά πεταχτούν σε έναν κάδο απορριμμάτων αυτόματα κατευθύνονται στη Ρέα.

Για να επιτευχθεί αυτό, σε κάθε χώρο του σχολείου προτείνεται να υπάρχουν σταθεροί-χτιστοί κάδοι απορριμμάτων, των οποίων ο πυθμένας θα είναι τρύπιος. Έτσι, κάθε φορά που ένα σκουπίδι θα πετιέται σε έναν κάδο, αυτό θα εισέρχεται σε έναν κυλιόμενο ιμάντα, ο οποίος θα είναι «κρυμμένος» κάτω από το πάτωμα του κτιρίου. Δηλαδή, πρόταση αποτελεί η δημιουργία ενός υπόγειου δικτύου κίνησης των απορριμμάτων, το οποίο θα τα καθοδηγεί στο κεντρικό ρομπότ-διαχωριστή.

Η γενική αρχιτεκτονική της κίνησης των σκουπιδιών είναι η εξής: τα απορρίμματα κάθε ορόφου κινούνται οριζόντια με συγκεκριμένη φορά, ώστε να εισαχθούν σε μια εικονική «καμινάδα», όπου με τη βοήθεια της βαρύτητας θα πέσουν σε έναν άλλο τελικό κυλιόμενο ιμάντα, ο οποίος θα είναι τοποθετημένος κάτω από το ισόγειο του σχολείου και τελικά επεκτείνεται στον προαύλιο χώρο. Στη συνέχεια, ο κυλιόμενος αυτός ιμάντας θα βοηθήσει τα σκουπίδια να εισαχθούν ένα προς ένα στον έξυπνο κάδο-ρομπότ, εκπαιδευτή-διαχωριστή, χωρίς να μπλοκάρουν.

Στη συνέχεια, το ρομπότ αναλαμβάνει να τα διαχωρίσει ανάλογα με το είδος τους (π.χ. πλαστικό, χαρτί, κτλ.), μέσα στον εσωτερικό περιστρεφόμενο κάδο που διαθέτει. Ο εσωτερικός αυτός περιστρεφόμενος κάδος διαθέτει τέσσερεις ξεχωριστές θέσεις, μία για κάθε είδος απορρίμματος. Ανά πάσα στιγμή η πληρότητα καθεμιάς από τις τέσσερεις θέσεις προβάλλεται στην οθόνη του Arduino, με το οποίο είναι συνδεδεμένη η Ρέα (π.χ. Χαρτί: 25%, Πλαστικό: 75%, κτλ.). Επίσης, όταν ο εσωτερικός περιστρεφόμενος κάδος γεμίσει, τότε ο Arduino στέλνει μήνυμα στην τοπική Δημόσια Εταιρία Ανακύκλωσης προκειμένου να έρθει και να αδειάσει το ρομπότ.

Η Ρέα έχει εξωτερική διάφανη επένδυση, ώστε οι μαθητές να μπορούν να παρακολουθούν όποτε το επιθυμούν τη διαδικασία του διαχωρισμού. Επιπρόσθετα, το ρομπότ-διαχωριστής έχει πάνω του έναν αισθητήρα, ο οποίος όταν πατηθεί το κάνει να μιλά και να ανακοινώνει πληροφορίες για την Ανακύκλωση και τα οφέλη της. Για αυτό το λόγο το ρομπότ αποτελεί και μια μορφή εκπαιδευτή.

Επιπρόσθετα, προτείνεται να υπάρχει στο προαύλιο του σχολείου και ένας ρομποτικός κάδος κομποστοποίησης, ο Δίας, όπου θα καταλήγουν όλα τα χρήσιμα απορρίμματα (π.χ. υπολείμματα φαγητού, φύλλα, πευκοβελόνες, κτλ.), τα οποία η Ρέα θα τα αναγνώριζε ως μη ανακυκλώσιμα.

 

Β) Κτιριακή Υποδομή

i) Προτάσεις που αφορούν το εξωτερικό του σχολείου:

Τοποθέτηση στην οροφή του σχολείου ηλιακού συλλέκτη, ο οποίος θα βοηθά στην κάλυψη ενεργειακών αναγκών του σχολείου.
Χρήση ειδικών βαρελιών συγκέντρωσης του νερού της βροχής, που θα αξιοποιείται στο πότισμα.
Επένδυση του σχολείου με γυάλινες οροφές και μεγάλα γυάλινα παράθυρα, προκειμένου να εισέρχεται διάχυτο το φυσικό ηλιακό φως.
Δημιουργία κήπου, όπου πιθανόν να καλλιεργούνται φρούτα και λαχανικά με στόχο τη σίτιση των μαθητών.
Φύτεμα δέντρων, αφενός για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθητών, αφετέρου παρέχουν φυσική σκιά και βοηθούν στην απορρόφηση της ενδεχόμενης υπερχείλισης νερού.
Καθιέρωση ζώνης υποχρεωτικού σβησίματος μηχανής, για όλα τα σχολικά λεωφορεία και τα οχήματα, κατά τη διάρκεια που αποβιβάζουν ή επιβιβάζουν μαθητές.

 

ii) Προτάσεις που αφορούν το εσωτερικό του σχολείου:

Ύπαρξη στις τάξεις ειδικών αισθητήρων φωτός, ώστε μόνο εάν το εισερχόμενο φυσικό φως δεν επαρκεί, τότε θα ενεργοποιούνται οι ηλεκτρικοί λαμπτήρες.
Τοποθέτηση στις τάξεις ειδικών λαμπτήρων χαμηλής κατανάλωσης (π.χ. LED, CFL).
Ανακύκλωση λαμπτήρων, όταν καούν και απαιτούν αλλαγή.
Χρήση στις τάξεις ειδικών αισθητήρων κίνησης/απόστασης, ώστε όταν μια αίθουσα αδειάζει, τότε να σβήνουν όλα τα φώτα.
Οριοθέτηση σύμβασης πως όλες οι ηλεκτρικές συσκευές θα απενεργοποιούνται, όταν δεν χρησιμοποιούνται.
Όλες οι προμήθειες του σχολείου (χαρτί, μολύβια, κτλ.) θα είναι από ανακυκλωμένα υλικά.

 

Γ) Διαθεματική Υλοποίηση

Στο πράσινο σχολείο της Ανακύκλωσης, εκτός από το ότι διδάσκεται το μάθημα «Ανακύκλωση» δύο ώρες κάθε εβδομάδα, υλοποιούνται δράσεις γύρω από την έννοια και την αξία της Ανακύκλωσης μέσα από πολλά και διαφορετικά διδακτικά αντικείμενα. Για παράδειγμα:

 

Γλώσσα

Ανάγνωση βιβλίων με θέμα την Ανακύκλωση, γραφή λέξεων σχετικών με το θέμα.

 

Φιλαναγνωσία-Λαογραφία

Συγγραφή παραμυθιού: «Το παραμύθι της Καθαρούπολης».

 

Μαθηματικά 

Μέτρηση, αφαίρεση, πρόσθεση, πολλαπλασιασμός και διαίρεση με ανακυκλώσιμα υλικά, ταξινόμηση ανακυκλώσιμων υλικών σε πίνακες διπλής εισόδου.

 

Φυσική

Εκμάθηση για τα είδη, τις μετατροπές και την εξοικονόμηση ενέργειας.

 

Ξένες Γλώσσες

Μετάφραση παραμυθιού και εκμάθηση λεξιλογίου Ανακύκλωσης.

 

Μουσική

Συγγραφή στίχων και μελοποίηση τραγουδιού: «Το τραγούδι της Ανακύκλωσης».

 

Καλλιτεχνικά

Εικονογράφηση παραμυθιού και δημιουργία επιτραπέζιου παιχνιδιού «Το παιχνίδι της Ανακύκλωσης».

 

Ψηφιακή Τέχνη

Δημιουργία animation για την Ανακύκλωση.

 

Πληροφορική

Κατασκευή Ιστοσελίδας για το πράσινο σχολείο της Ανακύκλωσης (www.reagreenschool.com).

 

Θεατρική Αγωγή

Δραματοποίηση θεατρικού δρώμενου για την Ανακύκλωση.

 

Γυμναστική-Μουσικοκινητική Αγωγή

Αυτοσχεδιασμός κινησιολογικού δρώμενου για την Ανακύκλωση.

 

Σημείωση: Στην ιστοσελίδα www.reagreenschool.com και συγκεκριμένα στην επιλογή Multipurpose learning μπορεί κάποιος να πληροφορηθεί για τις διαθεματικές προσεγγίσεις που υλοποιήθηκαν για την Παγκόσμια Ολυμπιάδα Ρομποτικής (τραγούδι, παραμύθι, animation και κατασκευή επιτραπέζιου παιχνιδιού).

Συγγραφέας: 
Πέγκυ Μπερερή