Κάτω από το δέντρο: «Ο Συλλέκτης Υγείας» (ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ)
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:
Τα παιδιά κάθονται γύρω από το δέντρο.
Ο δάσκαλος αφηγείται:
«Το μαγικό δέντρο κρύβει φρούτα που δίνουν δύναμη, ενέργεια, χαρά.
Για να τα μαζέψουμε, πρέπει να κάνουμε τις κινήσεις που μας ζητάει!»
Κάθε φορά που ο εκπαιδευτικός σηκώνει ένα φρούτο από το δέντρο:
Μήλο → άλματα 3 φορές «γιατί το μήλο μας δίνει ενέργεια».
Πορτοκάλι → μεγάλες κυκλικές κινήσεις χεριών σαν να στύβουν χυμό.
Μπανάνα → διάταση προς τα πίσω «για δυνατό κορμό».
Αχλάδι → βαριά βηματάκια «για γερά πόδια».
Με κάθε φρούτο, τα παιδιά επαναλαμβάνουν μια απλή ατάκα:
«Τρώω φρούτα – έχω δύναμη!»
Ανάπτυξη & Παιδαγωγική Αξία της Άσκησης
Η άσκηση αυτη αποτελεί έναν πολυεπίπεδο παιδαγωγικό σταθμό στη δραστηριότητα: συνδυάζει κίνηση, μίμηση, γνώση διατροφής, φαντασία και κοινωνικοσυναισθητική μάθηση. Η λειτουργία της είναι να συνδέσει –μέσα από το παιχνίδι– το φρούτο με την ωφέλεια για το σώμα, ώστε το παιδί να μάθει μέσω της πράξης και όχι με θεωρητική πληροφορία.
1. Γνωστική αξία – Σύνδεση πληροφορίας και πράξης
Στην άσκηση αυτή, κάθε φρούτο συνοδεύεται από μια συγκεκριμένη κίνηση που αντιστοιχεί στο πλεονέκτημά του:
Μήλο → άλματα (ενέργεια)
Πορτοκάλι → κυκλικές κινήσεις (βιταμίνες/ζωντάνια)
Μπανάνα → διάταση κορμού (δυνατός κορμός, κάλιο)
Αχλάδι → βαριά βήματα (γερά πόδια)
Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά μαθαίνουν βιωματικά:
τι προσφέρει κάθε φρούτο
πώς σχετίζεται με το σώμα
πώς η διατροφική γνώση γίνεται καθημερινή συνήθεια
Η γνωστική πληροφορία αποτυπώνεται πιο ισχυρά, επειδή συνδέεται με σωματική εμπειρία και παιχνίδι.
2. Κινητική αξία – Ανάπτυξη βασικών κινητικών δεξιοτήτων
Μέσα από την άσκηση καλλιεργούνται:
Αλτικότητα (με τα άλματα του μήλου)
Ισορροπία & έλεγχος σώματος (με τις διατάσεις της μπανάνας)
Συντονισμός άνω άκρων (με τις κυκλικές κινήσεις του πορτοκαλιού)
Ρυθμός & βήματισμός (με το αχλάδι)
Για τα παιδιά της Α’ Δημοτικού, αυτά είναι πυρήνες της αδρής κινητικής ανάπτυξης.
Η άσκηση λειτουργεί σαν μικρή «γυμναστική» μεταμφιεσμένη σε παιχνίδι.
3. Θεατρική αξία – Ενσώματη μεταμόρφωση
Η άσκηση δίνει στο παιδί την ευκαιρία να:
υποδυθεί το φρούτο μέσα από κίνηση,
φανταστεί ότι το δέντρο “δίνει οδηγίες”,
μπει σε μια αφηγηματική ροή, όχι απλά να γυμναστεί.
Η θεατρική διάσταση μετατρέπει κάθε κίνηση σε ενσώματη αφήγηση, άρα:
ενισχύει την έκφραση,
αναπτύσσει τη φαντασία,
δημιουργεί σχέση ανάμεσα σε παιδί–φρούτο–μηνύματα υγείας.
Αυτός ο τύπος μάθησης λέγεται κινησιοπαιδαγωγικός ή δραματοποιημένος και είναι εξαιρετικά αποτελεσματικός σε μικρές ηλικίες.
. Συναισθηματική αξία – Θετική συσχέτιση με υγιεινές επιλογές
Όταν τα παιδιά συνδέουν τα φρούτα με:
χαρά
παιχνίδι
συνεργασία
κίνηση
τότε δημιουργούν θετικό συναίσθημα απέναντι στην υγιεινή διατροφή.
Αυτό είναι πολύ πιο ισχυρό από μια «ηθικολογία» του τύπου «πρέπει να τρως φρούτα».
Η άσκηση βοηθά να δημιουργηθεί σχέση χαράς – φρούτων – υγείας.
5. Κοινωνική αξία – Συμμετοχή και ομαδικότητα
Όταν ένα φρούτο επιλέγεται και όλοι κάνουν την αντίστοιχη κίνηση:
καλλιεργείται ο σεβασμός της σειράς,
η ακρόαση,
η συνεργασία,
η συλλογική δράση.
Η φράση που λένε όλοι μαζί («Τρώω φρούτα – έχω δύναμη!») αποτελεί ομαδικό σύνθημα, που ενισχύει τη συνοχή και την ταύτιση με την υγιεινή συμπεριφορά.
6. Συμβολική αξία – Το δέντρο ως πηγή ζωής
Το δέντρο από χαρτόνι δεν είναι απλώς διακόσμηση.
Είναι ένα σύμβολο:
είναι η «πηγή» από όπου ξεκινούν όλα,
αποτελεί το κέντρο του παιχνιδιού,
δημιουργεί αίσθηση ασφάλειας, φυσικότητας και θαλπωρής,
ενώνει τα παιδιά γύρω από μια κοινή ρίζα.
Έτσι, ενισχύει και τη συναισθηματική εμπλοκή και την οπτική μνήμη.
7. Διεπιστημονική αξία – Σύνδεση Θεάτρου, Γυμναστικής και Φυσικών Επιστημών
Η άσκηση 3 είναι τέλεια για Α’ Δημοτικού γιατί ενώνει:
Θέατρο (ρόλοι, μίμηση, αφήγηση)
Φυσική Αγωγή (κίνηση, άλματα, διάταση)
Μελέτη Περιβάλλοντος (φρούτα, βιταμίνες, υγιεινή διατροφή)
Αυτό κάνει τη μάθηση ολιστική και πολυτροπική.
Η συγκεκριμένη δράση, που συνδύασε τη Φυσική, τη Θεατρική Αγωγή και τη Φυσική Αγωγή, αποτελεί ένα ολοκληρωμένο παράδειγμα διαθεματικής προσέγγισης, όπου η μάθηση γίνεται μέσα από την εμπειρία, την κίνηση, τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα.
ΙΩΑΝΝΑ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ (Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής / Ειδική παιδαγωγός MSc)
ΚΑΒΙΔΑΣ ΜΑΝΟΣ (Θεατρολόγος / Θεατροπαιδαγωγός MSc)
