«Ο Χορός των Φρούτων στη Φύση» (ΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ & ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ)

Θεατροπαιδαγωγική Δραστηριότητα σε συνεργασία με το μάθημα της γυμναστικής:

«Ο Χορός των Φρούτων στη Φύση»

 

Πλαίσιο:
Η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε σε τάξεις ειδικού σχολείου με μαθητές στο φάσμα του αυτισμού, στο πλαίσιο του μαθήματος Δημιουργικής Έκφρασης και Κίνησης.

 

Ηλικίες: 6-9 ετών.

 

Στόχος ήταν ο συνδυασμός κινητικών ασκήσεων, θεατρικού παιχνιδιού και περιβαλλοντικής αγωγής μέσα από ένα ευχάριστο και οικείο θέμα: τα φρούτα και τη σημασία τους για την υγεία και τη φύση.

 

Στόχοι:

Κινητικοί: Ανάπτυξη αδρής και λεπτής κινητικότητας, συντονισμού και ρυθμού.
Κοινωνικοί: Ενίσχυση συνεργασίας, επικοινωνίας και αποδοχής μέσα από ομαδικές δράσεις.
Συναισθηματικοί: Έκφραση χαράς, αναγνώριση και διαχείριση συναισθημάτων.
Γνωστικοί: Εξοικείωση με τα φρούτα, τα χρώματα, τις εποχές και την οικολογική τους αξία.
Καλλιτεχνικοί: Ανάπτυξη φαντασίας και αισθητικής μέσα από το σώμα, τη μουσική και τη θεατρική αναπαράσταση.

 

 

Πορεία της δραστηριότητας:

Κύκλος γνωριμίας – Ενεργοποίηση:
Οι μαθητές κάθισαν σε κύκλο και παρουσιάστηκαν επιλέγοντας ένα «φρούτο-όνομα» (π.χ. «Είμαι η Μπανάνα Μαρία»). Ο εκπαιδευτικός ενίσχυσε τη φαντασία με κάρτες και ρεαλιστικά φρούτα, δίνοντας τη δυνατότητα επιλογής μέσω αφής και όσφρησης.
Κινητικό ζέσταμα – «Η φύση ξυπνά»:
Με ήχους από πουλιά και αέρα, τα παιδιά έκαναν ήπιες διατάσεις και κινήσεις «σαν δέντρα που μεγαλώνουν». Ο γυμναστής και ο θεατροπαιδαγωγός συνεργάστηκαν ώστε οι κινήσεις να είναι δομημένες, ρυθμικές και προβλέψιμες (σημαντικό για παιδιά με αυτισμό).
Θεατρικό δρώμενο – «Ο χορός των φρούτων»:
Κάθε παιδί «μεταμορφώθηκε» σε φρούτο, φορώντας ένα απλό αξεσουάρ (καπέλο, κορδέλα, ή αυτοκόλλητο). Με μουσική υπόκρουση, τα φρούτα «βγήκαν στη φύση», κινήθηκαν με διαφορετικούς ρυθμούς. Μέσα από μικρούς αυτοσχεδιασμούς, τα φρούτα «γνωρίζονται» και μαθαίνουν ότι η συνεργασία και η διαφορετικότητά τους κάνουν τη σαλάτα πιο νόστιμη και τη φύση πιο πλούσια.
Συνδυασμός με γυμναστική – «Ο μαγικός στίβος των βιταμινών»:
Στον χώρο στήθηκε ένας μικρός «δρόμος» με εμπόδια και σταθμούς (π.χ. πηδώ πάνω από μπανάνες, περνάω μέσα από ένα στεφάνι-πορτοκάλι, μαζεύω μήλα από το δέντρο). Στόχος ήταν να περάσουν από όλα τα φρούτα-σταθμούς και να φτιάξουν στο τέλος «τη φρουτοσαλάτα της χαράς».
Αποφόρτιση – «Ο ύπνος της φύσης»:
Τα παιδιά ξάπλωσαν στο πάτωμα με απαλή μουσική και ήχους δάσους. Έκλεισαν τα μάτια και άκουσαν μια σύντομη αφήγηση: «Τα φρούτα ξεκουράζονται μετά τον χορό τους, ευτυχισμένα που έδωσαν ζωή και υγεία σε όλους.»

 

 

Αναστοχασμός – Συζήτηση:

Με τη βοήθεια εικόνων, τα παιδιά αναγνώρισαν τα φρούτα που υποδύθηκαν και είπαν τι τους άρεσε περισσότερο. Κάποια εξέφρασαν χαρά με λέξεις, άλλα με χειρονομίες ή ζωγραφική.
Ο εκπαιδευτικός συνόψισε τη σημασία των φρούτων για την υγεία («μας δίνουν ενέργεια, βιταμίνες») και για το περιβάλλον («προέρχονται από τη φύση, πρέπει να τη φροντίζουμε»).

 

Αποτελέσματα – Παρατηρήσεις:

Οι μαθητές ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό, ειδικά στα κομμάτια που συνδύαζαν ρυθμό, μουσική και σαφή σωματική δράση. Παρατηρήθηκε αυξημένη συμμετοχή, μίμηση κινήσεων και ανάπτυξη μη λεκτικής επικοινωνίας. Η συνεργασία θεατροπαιδαγωγού και γυμναστή συνέβαλε στη δημιουργία ασφαλούς, δομημένου και εκφραστικού πλαισίου που επέτρεψε στα παιδιά να βιώσουν τη μάθηση μέσα από το παιχνίδι, το σώμα και τη φαντασία.

 

 

 

Γενική αποτίμηση

Η θεατροπαιδαγωγική δράση «Ο Χορός των Φρούτων» ένωσε τη δημιουργική έκφραση του θεάτρου με τη χαρά της κίνησης και της γυμναστικής, προσφέροντας στους μαθητές μια βιωματική εμπειρία μάθησης. Μέσα από παιχνίδια ρόλων, ρυθμικές ασκήσεις και κινητικούς αυτοσχεδιασμούς, τα παιδιά γνώρισαν τα φρούτα, τα χρώματά τους, τις μυρωδιές και τη διατροφική τους αξία, ενώ παράλληλα καλλιέργησαν τη σωματική τους έκφραση, τον συντονισμό και την αυτοπεποίθηση.

Η γυμναστική λειτούργησε ως φυσική γέφυρα ανάμεσα στη φαντασία και στο σώμα, ενισχύοντας τη συγκέντρωση, τη συνεργασία και τη χαρά της ομαδικής συμμετοχής. Μέσα από το παιχνίδι, τα παιδιά αντιλήφθηκαν ότι η κίνηση και η υγιεινή διατροφή είναι αλληλένδετες πηγές ζωτικότητας και ευεξίας. Τα φρούτα έγιναν σύμβολα υγείας, ενέργειας και ισορροπίας, ενώ το μήνυμα της δράσης ανέδειξε τη σημασία του να φροντίζουμε τον εαυτό μας και τη φύση που μας τα προσφέρει.

Το θέατρο αποτέλεσε τον πυρήνα της δράσης, καθώς έδωσε στα παιδιά τη δυνατότητα να εκφραστούν ελεύθερα, να φανταστούν και να επικοινωνήσουν μέσα από το παιχνίδι και τον ρόλο. Μέσα από τη δραματοποίηση των φρούτων, οι μαθητές ανέπτυξαν τη δημιουργικότητά τους, εξοικειώθηκαν με τη χρήση του σώματος και της φωνής, και βίωσαν τη χαρά της συμμετοχής σε μια ομαδική ιστορία. Το θεατρικό πλαίσιο λειτούργησε υποστηρικτικά για τα παιδιά με αυτισμό, καθώς προσέφερε σαφή δομή, επαναληπτικότητα και ασφάλεια στην έκφραση. Παράλληλα, ενίσχυσε την κοινωνική αλληλεπίδραση, την ενσυναίσθηση και την αυτοεκτίμηση, αποδεικνύοντας ότι το θέατρο δεν είναι μόνο τέχνη, αλλά και μέσο επικοινωνίας, μάθησης και ψυχικής ενδυνάμωσης.

Η Σημασία των Φρούτων στη Διατροφή μας

Τα φρούτα είναι από τις πιο σημαντικές τροφές που μπορούμε να τρώμε κάθε μέρα.
Είναι γλυκά, νόστιμα, πολύχρωμα και γεμάτα με πράγματα που κάνουν το σώμα μας δυνατό και υγιές.

Πρώτα από όλα, τα φρούτα μάς δίνουν βιταμίνες. Αυτές βοηθούν το σώμα να μη βγάζει εύκολα αρρώστιες και να έχει ενέργεια για παιχνίδι, τρέξιμο και μάθημα. Για παράδειγμα, τα πορτοκάλια έχουν πολλή βιταμίνη C, που δυναμώνει το ανοσοποιητικό μας.

Επίσης, τα φρούτα έχουν φυτικές ίνες, που βοηθούν την κοιλίτσα μας να λειτουργεί σωστά και να μην έχουμε δυσκοιλιότητα.

Πολλά φρούτα έχουν και πολλή ποσότητα νερού, όπως το καρπούζι και το πορτοκάλι. Έτσι μας βοηθούν να μένουμε ενυδατωμένοι, ειδικά όταν κάνει ζέστη ή όταν παίζουμε πολύ.

Τα φρούτα μάς δίνουν φυσική ενέργεια χωρίς ζάχαρες που βλάπτουν το σώμα. Γι’ αυτό είναι μια τέλεια επιλογή για δεκατιανό στο σχολείο ή για απογευματινό σνακ.

Όταν τρώμε φρούτα κάθε μέρα, βοηθάμε το σώμα μας να μεγαλώνει σωστά και χτίζουμε υγιεινές συνήθειες για όλη μας τη ζωή.

Γι’ αυτό, ας προσπαθούμε να τρώμε 2–3 φρούτα την ημέρα και να διαλέγουμε διαφορετικά χρώματα και γεύσεις. Το σώμα μας θα μας ευχαριστήσει!

 

ΙΩΑΝΝΑ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ (Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής  / Ειδική παιδαγωγός MSc)

ΚΑΒΙΔΑΣ ΜΑΝΟΣ (Θεατρολόγος / Θεατροπαιδαγωγός MSc)

 

Συγγραφέας: 
Mankouf