Στήλη Οικολογίας
Πέρσι κάναμε το πρώτο μας βήμα με τη Στήλη Οικολογίας, καταγράφοντας συστηματικά την ανακύκλωση στους χώρους του σχολείου. Τα παιδιά έμαθαν να ξεχωρίζουν τα υλικά, να παρακολουθούν την ορθή χρήση των κάδων και να αισθάνονται ότι συμβάλλουν σε μια συλλογική προσπάθεια.
Στο τέλος του χρόνου αποστείλαμε στους γονείς μία φόρμα αξιολόγησης της δράσης, με ενθαρρυντικά αποτελέσματα.
Φέτος συνεχίζουμε και αναβαθμίζουμε αυτήν τη δράση, δίνοντας στα παιδιά την ευκαιρία να γίνουν ολικοί επόπτες/τριες των χώρων του σχολείου. Δηλαδή, πέρα από την ανακύκλωση, θα μάθουν να παρατηρούν και να αξιολογούν:
Κατανάλωση ενέργειας (φώτα, συσκευές, ανοιχτά κλιματιστικά),
Χρήση νερού (βρύσες, διαρροές, σωστή λειτουργία),
Φροντίδα φυτών και υλικών,
Καθαριότητα και οργάνωση κάθε χώρου.
Για να υποστηρίξουμε αυτή τη διαδικασία δημιουργήσαμε την ανανεωμένη πλατφόρμα stili-oikologias.lovable.app. Η πλατφόρμα θα αξιοποιείται ανά διαστήματα που θα ορίσουμε στην ολομέλεια του σχολείου για παρουσίαση και σύγκριση των δεδομένων μας από τις εποπτείες των χώρων ευθύνης.
Εκεί, αν θέλετε να έχετε μία εικόνα, μπορείτε να δείτε:
Διαδραστικό χάρτη του σχολείου με τα σημεία-χώρους ευθύνης.
Φόρμες αξιολόγησης για κάθε χώρο, με κατηγορίες όπως καθαριότητα, ανακύκλωση, ενέργεια/νερό, φροντίδα χώρου.
Δυνατότητα συγκεντρωτικής παρακολούθησης της προόδου, ώστε να βλέπουμε πώς εξελίσσεται το οικολογικό μας αποτύπωμα.
Έναν οικολογικό δείκτη που μεγαλώνει καθώς οι τάξεις ολοκληρώνουν τις καταγραφές τους, δείχνοντας έτσι τη συνολική προσπάθεια του σχολείου.
Η έναρξη του προγράμματος έγινε μέσα στον Οκτώβρη. Ξεκινήσαμε με αναφορά της δράσης και υπενθύμιση των κάδων στην ολομέλεια. Για τις Α΄ εκπρόσωποι των παιδιών της ΣΤ΄ θα επισκεφθούν τα τμήματα της Α' και να κάνουν μία παρουσίαση για την ανακύκλωση
Η κατανομή των χώρων παραμένει σταθερή:
Α’ τάξη → Ισόγειο
Β’ τάξη → Παιχνιδότοπος
Γ’ τάξη → Πολυχώρος
Δ’ τάξη → 1ος όροφος
Ε’ τάξη → Ταρατσόκηπος
ΣΤ’ τάξη → Γήπεδο (με επικουρική ευθύνη και στον Παιχνιδότοπο)
Ο βασικός στόχος του νέου σχεδίου δράσης παραμένει η ενίσχυση της οικολογικής συνείδησης και η μείωση του οικολογικού αποτυπώματος της σχολικής κοινότητας. Στο επίκεντρο της φετινής προσπάθειας βρίσκεται η ενεργός πολιτειότητα των μαθητών και μαθητριών, μέσα από τη συστηματική εποπτεία και φροντίδα των κοινόχρηστων χώρων του σχολείου. Τα παιδιά αναλαμβάνουν ρόλο «φρουρών του περιβάλλοντος» στο σχολικό τους μικρόκοσμο: παρατηρούν, καταγράφουν και προτείνουν τρόπους βελτίωσης για τη διατήρηση της καθαριότητας, της εξοικονόμησης ενέργειας και της υπεύθυνης χρήσης των χώρων που αναλαμβάνουν. Μέσα από αυτή τη διαδικασία καλλιεργούν δεξιότητες συνεργασίας, υπευθυνότητας και κοινωνικής προσφοράς, μαθαίνοντας πως η οικολογία δεν είναι απλώς γνώση, αλλά στάση ζωής.
Η δράση «Στήλη Οικολογίας» οργανώνεται με τέτοιο τρόπο ώστε κάθε τμήμα να έχει τον δικό του χώρο ευθύνης μέσα στο σχολείο. Αυτό δημιουργεί μια καθαρή αίσθηση ρόλου: τα παιδιά γνωρίζουν ποιο σημείο παρακολουθούν, ποιον χώρο φροντίζουν και πού μπορούν να δουν στην πράξη τη συμβολή τους.
Στο τελευταίο διάλειμμα κάθε ημέρας, εκπρόσωποι από τις ομάδες περιβάλλοντος όλων των τμημάτων περνούν από τους χώρους και κάνουν την καταγραφή στις τέσσερις βασικές κατηγορίες: καθαριότητα, ανακύκλωση, ενέργεια/φως και φροντίδα χώρου. Η διαδικασία είναι γρήγορη, αλλά λειτουργεί σαν καθημερινή υπενθύμιση ότι η οικολογική συμπεριφορά δεν είναι θεωρία· είναι πράξη.
Κάθε Τρίτη, οι εκπρόσωποι αδειάζουν και τους κίτρινους κάδους του σχολείου, μεταφέροντας το περιεχόμενο σε μια μεγάλη επαναχρησιμοποιούμενη σακούλα, ώστε να αποτεθεί συγκεντρωμένα στον κίτρινο κάδο χαρτιού του Δήμου Γέρακα. Η κίνηση αυτή βοηθά τα παιδιά να συνδέσουν την έννοια της ανακύκλωσης με τη σωστή διαχείριση των υλικών και όχι απλώς με τη συγκέντρωση χαρτιού.
Τα αποτελέσματα των καταγραφών δεν μένουν παθητικά στον πίνακα. Κάθε εβδομάδα συζητιούνται στην ολομέλεια εκπροσώπων, όπου οι ομάδες βλέπουν την πρόοδο, εντοπίζουν προβλήματα, προτείνουν βελτιώσεις και σχεδιάζουν τις επόμενες κινήσεις τους. Μέσα από αυτή την αργή, σταθερή ρυθμικότητα, η οικολογική συνείδηση αποκτά διάρκεια και γίνεται μέρος της κουλτούρας του σχολείου.
Οι γονείς ενημερώνονται μηνιαία για την πορεία της καταγραφής και των προτάσεων μέσω του «γράμματος μήνα» του εκάστοτε τμήματος καθώς και από την αντίστοιχη σελίδα της πλατφόρμας μας https://stili-oikologias.lovable.app/parents
Από εδώ μπορεί να συνεχιστεί η αφήγηση προς μια μεγαλύτερη εικόνα βιώσιμης σχολικής κοινότητας.
