Σύσταση Περιβαλλοντικής Επιτροπής και Σύνταξη Λίστας Ελέγχου
Στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού μας προγράμματος με τίτλο «Ενεργοί πολίτες στο τραπέζι της ζωής – Από το πιάτο μου… στον πλανήτη: μικρές επιλογές, μεγάλες αλλαγές», συγκροτήθηκε η Περιβαλλοντική Επιτροπή του σχολείου μας. Η σύσταση αυτής της επιτροπής αποτελεί το πρώτο ουσιαστικό βήμα για τη συλλογική μας προσπάθεια να καλλιεργήσουμε περιβαλλοντική συνείδηση, να αλλάξουμε στάσεις και να προωθήσουμε πιο υπεύθυνες καθημερινές επιλογές που αφορούν τη διατροφή και τον τρόπο ζωής μας.
Σύνθεση της Περιβαλλοντικής Επιτροπής
Η επιτροπή αποτελείται από μέλη της σχολικής κοινότητας που εκπροσωπούν διαφορετικούς τομείς και ρόλους, με στόχο τη συνεργασία και τη συμμετοχή όλων:
Διευθύντρια του σχολείου – Συντονισμός και εποπτεία δράσεων.
Δύο υπεύθυνες εκπαιδευτικούς – Οργάνωση, καθοδήγηση και παιδαγωγική υποστήριξη.
23 μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού – Οι πρωταγωνιστές της δράσης, με ενεργό συμμετοχή στον σχεδιασμό και την εφαρμογή των δραστηριοτήτων.
Εκπρόσωπος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων – Διασύνδεση σχολείου και οικογένειας.
Υπεύθυνη του κυλικείου – Συμβολή στην προώθηση υγιεινών και οικολογικών επιλογών.
(Μελλοντικά) Εκπρόσωπος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης – Ενίσχυση της συνεργασίας σχολείου-κοινότητας και υποστήριξη δράσεων σε τοπικό επίπεδο.
Σκοπός και Ρόλος της Επιτροπής
 Η Περιβαλλοντική Επιτροπή έχει ως βασικό της στόχο τη διενέργεια περιβαλλοντικού ελέγχου στο σχολείο, προκειμένου να εντοπιστούν πρακτικές που επηρεάζουν το περιβάλλον και να προταθούν τρόποι βελτίωσης.
Ο έλεγχος αυτός θα εστιάσει σε πέντε βασικούς άξονες:
α) Τροφή και περιβάλλον – Διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στη διατροφή μας και το περιβάλλον, με έμφαση στην κατανάλωση ενέργειας, τη διαχείριση αποβλήτων, τις μεταφορές τροφίμων και τη σπατάλη τροφής.
β) Υγιεινή και βιώσιμη διατροφή – Ανάδειξη διατροφικών επιλογών που ωφελούν τόσο την υγεία του ανθρώπου όσο και τον πλανήτη.
γ) Τοπικά προϊόντα και εποχικότητα – Προώθηση της κατανάλωσης τοπικών και εποχικών προϊόντων, ως μέσο στήριξης της τοπικής παραγωγής και μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
δ) Διατροφικές συνήθειες μαθητών – Καταγραφή και αξιολόγηση των καθημερινών επιλογών των μαθητών, με στόχο την ενίσχυση της περιβαλλοντικής και διατροφικής τους συνείδησης.
ε) Ατομική και συλλογική ευθύνη – Ενθάρρυνση της ανάληψης δράσης από κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας, ώστε να υιοθετηθούν μικρές, καθημερινές αλλαγές που οδηγούν σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον.
Για τον σκοπό αυτό, η επιτροπή θα χρησιμοποιήσει μια λίστα ελέγχου η οποία θα λειτουργήσει ως εργαλείο παρατήρησης, αξιολόγησης και σχεδιασμού βελτιωτικών δράσεων.
Λίστα ελέγχου
- Πόσο εξοικειωμένοι είναι οι μαθητές με την έννοια του διατροφικού αποτυπώματος;
- Γνωρίζουν οι μαθητές πώς συνδέεται η διατροφή με το περιβάλλον (ενέργεια, απόβλητα, μεταφορές, σπατάλη τροφής);
- Έχουν οι μαθητές γνώσεις για τη Μεσογειακή διατροφή και τα οφέλη της για την υγεία και το περιβάλλον;
- Ποιες είναι οι διατροφικές συνήθειες των μαθητών κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας;
- Ποια είδη προϊόντων προσφέρονται στο κυλικείο και σε ποιο βαθμό είναι υγιεινά και βιώσιμα;
- Επιλέγουν οι μαθητές τρόφιμα φυτικής προέλευσης για το πρωινό ή το δεκατιανό τους;
- Προτιμούν οι μαθητές τοπικά ή εποχιακά προϊόντα στις διατροφικές τους επιλογές;
- Καταναλώνουν συχνά επεξεργασμένα ή συσκευασμένα τρόφιμα;
- Χρησιμοποιούν οι μαθητές επαναχρησιμοποιούμενα δοχεία ή παγούρια για το φαγητό και το νερό τους;
- Πετιούνται σημαντικές ποσότητες φαγητού από αυτά που φέρνουν ή αγοράζουν οι μαθητές;
- Ποιες είναι συνολικά οι διατροφικές στάσεις και συμπεριφορές των μαθητών – σε ποιο βαθμό είναι υγιεινές και φιλικές προς το περιβάλλον;
