Δραστηριότητα πεδίου: Παρατήρηση πιθανών πηγών ρύπανσης και μέτρησης δεικτών ποιότητας θαλασσινού νερού, στην περιοχή του ενετικού φρουρίου Κούλε

Δραστηριότητα πεδίου: Παρατήρηση πιθανών πηγών ρύπανσης και μέτρησης δεικτών ποιότητας θαλασσινού νερού (Δραστηριότητα ενεργού πολιτειοτητας). και δράση του προγράμματος ΠΠΕ: "Chem Is Try Reducing pollution from water to sky!”

Την Παρασκευή 3 Οκτωβρίου 2025 το σχολείο μας συμμετείχε στον εορτασμό της Πανελλήνιας Ημέρας Σχολικού Αθλητισμού. Παράλληλα με τις αθλητικές δραστηριότητες, υλοποιήθηκαν και δραστηριότητες ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας.

Στο παραπάνω πλαίσιο οι μαθητές και οι μαθήτριες του τμήματος Β6 περπάτησαν ως το ενετικό φρούριο Κούλε και υλοποίησαν δραστηριότητες που αφορούν στη ρύπανση θαλασσινού νερού και ατμόσφαιρας. Οι δραστηριότητες που έλαβαν χώρα σχετίζονται άμεσα με τη διδακτέα ύλη της Χημείας Β’ Γυμνασίου (ενότητα 2.4 ρύπανση νερού, βιοσυσσώρευση, ευτροφισμός) καθώς και της Χημείας Γ’ Γυμνασίου (ενότητες 1.3, 2.3, 5.4 κ.α.- Χημικές ενώσεις που προκαλούν ατμοσφαιρική ρύπανση και ρύπανση υδάτων, pH, οξίνιση ωκεανών, φαινόμενο θερμοκηπίου), αλλά και της Γεωγραφίας Β’ Γυμνασίου (ανθρώπινες δραστηριότητες που προκαλούν ρύπανση, κλιματική αλλαγή, οξίνιση ωκεανών).

Στο πλαίσιο της δραστηριότητας οι μαθητές/τριες αρχικά όρισαν τους όρους ρύπανση, ρύπος και ρυπογόνες πηγές στην τάξη, έγινε μια πρώτη αναφορά σε ρύπους, όπως το CO2 και τα προβλήματα που δημιουργεί (κλιματική αλλαγή, οξίνιση των ωκεανών), τους Πολυκυκλικούς Αρωματικούς Υδρογονάνθρακες (ενώσεις δυνητικά καρκινογόνες ή τοξικές), νανοϋλικά και πλαστικά, αλλά και ουσίες από λύματα αστικά ή γεωργικά που μπορούν να προκαλέσουν ευτροφισμό ή λύματα βιομηχανικά ή/και αστικά που φέρουν βαρέα μέταλλα ή και τοξικές ουσίες, τα οποία μέσω του φαινομένου της βιοσσυσώρευσης ή βιομεγένθυνσης καταλήγουν στον άνθρωπο. Αναφερθήκαμε σε πηγές των παραπάνω ρύπων καθώς και άλλων ρύπων αναδυόμενης ανησυχίας, όπως φαρμακευτικά προϊόντα και προϊόντα προσωπικής φροντίδας, φυτοφάρμακα, κτηνιατρικά προϊόντα, πρόσθετα τροφίμων, κατασκευασμένα νανοϋλικά (πιθανές πηγές: βιοτεχνικός και βιομηχανικός τομέας, ναυτιλία, γεωργία, νοσοκομεία, τουριστικές εγκαταστάσεις, ακόμα και οι οικιακές δραστηριότητες). Οι μαθητές/τριες αντιλήφθηκαν ότι ορισμένοι από αυτούς τους ρύπους, αν και δημιουργούνται μακριά από την ακτογραμμή, φθάνουν στη θάλασσα μέσω υδάτινων οδών ή μέσω του αέρα.

Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες προσπάθησαν να εντοπίσουν, να καταγράψουν και να φωτογραφίσουν πιθανές πηγές ρύπανσης στην παραπάνω περιοχή. Τέλος, πήραν δείγμα θαλασσινού νερού, παρατήρησαν μερικούς φυσικούς δείκτες ποιότητας νερού (θολερότητα, οσμή, χρώμα), και έναν χημικό δείκτη ποιότητας του νερού, το pH, ενώ συζητήσαμε και για άλλους δείκτες ποιότητας του νερού (βιολογικούς, χημικούς και φυσικούς). Πρόκειται για δραστηριότητα (STEAM) η οποία σχεδιάστηκε από την καθηγήτρια ΧημεΙας, Ευαγγελία Λαγουδάκη στο πλαίσιο του προγράμματος περιβαλλοντικής “Chem Is Try Reducing pollution from water to sky!” το οποίο υλοποιεί φέτος στο σχολείο. Επίσης, μέρος της δράσης αποτελεί προτεινόμενη σχολική δραστηριότητα του Ευρωπαϊκού επιστημονικού προγράμματος iMermaid, το οποίο αφορά τη θαλάσσια ρύπανση και στο οποίο επίσης συμμετέχει το σχολείο μας φέτος.

Τέλος, οι μαθητές και οι μαθήτριες ξεναγήθηκαν στο εσωτερικό του φρούριου Κούλε από την φιλόλογο του σχολείου μας, Ελένη Κοντουδάκη, η οποία μίλησε για την κατασκευή του και τη λειτουργία του φρουρίου στην πορεία του χρόνου. Παράλληλα, συσχέτισε το φρούριο με την ενετική οχύρωση της πόλης του Ηρακλείου, παρουσιάζοντας συνοπτικά την αρχιτεκτονική και την ιστορία αυτού του μεγαλειώδους μνημείου του τόπου μας.
Πάνω στο φρούριο Κούλε, ατενίσαμε την πανέμορφη πόλη μας από ψηλά, ελπίζοντας και δουλεύοντας για έναι… βιωσιμότερο μέλλον!
Δείτε τη δράση στην ιστοσελίδα του σχολείου μας : https://6gym-irakl.ira.sch.gr/2025/10/06/%ce%b4%cf%81%ce%b1%cf%83%cf%84%...

Συγγραφέας: 
Ευαγγελία Λαγουδάκη