ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΑΚΕΤΩΝ ΔΩΜΑΤΙΩΝ ΣΠΙΤΙΟΥ ΑΠΟ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΙΜΑ ΥΛΙΚΑ
Στο πλαίσιο του μαθήματος των εικαστικών, με την εκπαιδευτικό κ. Τίνα Βορεάδη οι μαθητές/τριες της ΣΤ΄ τάξης επαναχρησιμοποίησαν απλά υλικά από το σπίτι τους και έφτιαξαν μακέτες δωματίων, κατανοώντας έτσι την αξία της επαναχρησιμοποίησης απλών υλικών σαν μια εναλλακτική λύση διαχείρισης αποβλήτων λόγω του ότι εξοικονομείται ενέργεια , μειώνεται ο όγκος των απορριμμάτων και αυξάνεται ο χρόνος ζωής των υλικών πολυσύνθετων υλικών. Μέσω αυτής της δραστηριότητας, οι μαθητές/τριες όχι μόνο έμαθαν για την ανακύκλωση και την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά αναπτύσσουν επίσης τη δημιουργικότητά τους και τις ικανότητες χειροτεχνίας. Η δημιουργία μακετών από ανακυκλωμένα υλικά ενισχύει τη σημασία της περιβαλλοντικής συνείδησης σε νεαρή ηλικία και δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να αντιληφθούν τη σύνδεση ανάμεσα στην τέχνη και την αειφορία.
Η συγκεκριμένη δραστηριότητα έχει πολλά περιβαλλοντικά οφέλη, τα οποία μπορούν να είναι πολύ σημαντικά για τα παιδιά σε νεαρή ηλικία. Κάποια από τα πιο σημαντικά οφέλη είναι:
1. Ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης:
Με το να συμμετέχουν σε μια διαδικασία όπου επαναχρησιμοποιούν υλικά, τα παιδιά αρχίζουν να κατανοούν τη σημασία της ανακύκλωσης και της μείωσης των αποβλήτων. Η συνειδητοποίηση ότι τα υλικά που συχνά θεωρούνται άχρηστα μπορούν να μετατραπούν σε κάτι χρήσιμο, μπορεί να τα ενθαρρύνει να αναλάβουν πιο συνειδητές περιβαλλοντικές πρακτικές στην καθημερινότητά τους.
2.Μείωση της σπατάλης πόρων:
Μαθαίνοντας να επαναχρησιμοποιούν υλικά, τα παιδιά αντιλαμβάνονται την αξία της εξοικονόμησης πόρων και ενέργειας. Η χρήση ήδη υπαρχόντων υλικών μειώνει την ανάγκη για παραγωγή νέων, κάτι που με τη σειρά του μειώνει την περιβαλλοντική επιβάρυνση.
3.Εκπαίδευση στην αειφορία:
Μέσα από την επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση, τα παιδιά κατανοούν πώς η επαναχρησιμοποίηση υλικών συμβάλλει στην αύξηση του κύκλου ζωής των αντικειμένων και τη μείωση των αποβλήτων που καταλήγουν στις χωματερές.
4.Δημιουργία υπευθυνότητας:
Με την ολοκλήρωση του έργου τους, τα παιδιά μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα τις συνέπειες της αλόγιστης κατανάλωσης και απορρίψεων. Το γεγονός ότι δημιούργησαν κάτι με "υλικά που θα μπορούσαν να είχαν πεταχτεί" τα βοηθά να νιώσουν πιο υπεύθυνα για το περιβάλλον τους.
5.Δημιουργική σκέψη:
Εκτός από τα περιβαλλοντικά οφέλη, η δραστηριότητα ενισχύει τη δημιουργικότητα, την αναλυτική σκέψη και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων. Τα παιδιά καλούνται να σκεφτούν νέους τρόπους χρήσης των υλικών, κάτι που μπορεί να βοηθήσει και στην ανάπτυξη άλλων δεξιοτήτων, όπως η συνεργασία και ο σχεδιασμός.
Οι μακέτες που δημιούργησαν οι μαθητές διακοσμούν κεντρικό χώρο του σχολείου και αποτελούν πηγή έμπνευσης για τους μικρότερους μαθητές οι οποίοι και άρχισαν να πειραματίζονται με απλά υλικά ώστε να φτιάξουν κι εκείνοι τις δικές τους μικρογραφίες δωματίων.
Η σύνδεση τέχνης και περιβαλλοντικής συνείδησης είναι ένα πολύ δυνατό εργαλείο για να κατανοήσουν τα παιδιά τη σημασία της προστασίας του πλανήτη.